De afgezanten van landen waar die gevestigd is worden zelfs door die betreffende land veroordeeld, bestraft, zo ook afgezanten van Allah werden door de mensen beschuldigd, gekweld, gekwetst en zelfs met dood bestraft (net als de joden die hun eigen profeten doodden, beschuldigden van opzet tot haat, zoals bij eerwaardige Jezus profeet het geval was, werd veroordeeld tot doodstraf!
Met als gevolg dat de afgezanten naast dat ze eervol zijn, een taak is met veel risico’s en vergt veel capaciteit en weerstand.
De mensen hebben de afgezanten die naar hun kwamen , zowel van Allah als door andere mensen, vernederd (ongewaardeerd) en bespot, (43/27), hebben ze hun alleen gelaten, vervreemd, soms fysiek schade toegebracht, wreedheid uitgevoerd en soms leidde het tot doden.
De (foute) handelingen dat ze hebben meegemaakt (door mensen) is in werkelijkheid gepleegd tegen de opdrachtgever. Datgene wat de afgezant meebrachten als boodschappen, of het nou schuld is of een verdienste,
het zijn beiden afkomstig van de opdrachtgever. De handelingen waar bij de opdrachtgever blootgesteld had moeten worden, wordt in eerste instantie de ontvanger (afgezant) blootgesteld.
Daarom is een afgezant zijn een taak dat moedigheid vereist, vereist ook dapperheid als persoonlijkheid. Met andere woorden, afgezanten worden niet onder bangeriken, lafaarden gekozen.
Afgezant zijn (profeetschap) was een lange en vermoeiende werk. Het is daarom een werk dat veel vermoeidheid, verdraagzaamheid vereist, zijn werk met geduld zonder vergeten, zonder verveling en met plezier
doet. Een werk zonder plezier heeft geen kans van slagen, is zelfs onmogelijk. Daarom moeten de afgezanten de taak en boodschap inhoudelijk gezien, gezien dient te worden dat het een werk is zonder enige verwaarlozing.
Er wordt geweten en geaccepteerd dat met deze geloof (motivatie) een groot bijdrage kan leveren om kans van slagen te kunnen bereiken.
Wanneer de afgezanten niet in de boodschap geloven en niet het nodige doen waarvoor de opdracht gegeven zijn, zullen zij hun doel niet kunnen bereiken.
Afgezanten die in de boodschappen geloven en deze dragen, speelt dit geloof absoluut een rol.
Omdat de afgezanten naast hun zijn (in die volk de verkondigingen doen), worden de boodschappers oplettend gekozen met de normen, waarbij ze belangstelling kunnen opwekken tegenover die volk over de hoogheid, eer en edelheid van hun verzenders (bv. Allah).
Afgezanten dienen zodanig in orde zijn dat ze met goed verstand, goed geheugen, rijpheid, standvastigheid, geduldig, stevig op zijn voeten kunnen staan, vasthoudend, recht op zijn doel afgaand en in staat zijn alle tegenstand te kunnen opvangen. Anders zal de opdracht die ze gekregen hebben om te doen in gevaar komen. De persoonlijkheid van een afgezant en de eigenschappen om een persoonlijkheid te kunnen vormen dienen beschikbaar te zijn voor een afgezant, zodat de verzender die hem gekozen heeft, hem kan aanvullen met toevoegingen en versterkingen, waardoor hij meer bestendiger wordt en zijn taak nog beter kan uitvoeren naar een gewilde resultaat.
Om de acceptatie te vergemakkelijken worden de afgezanten tot wie ze zijn gestuurd, gekozen uit een van hen of dichtbij hen (het volk kent hem). Dit wordt gedaan om de acceptatie van de afgezant te vergemakkelijken.
Net zoals wanneer de mensen afgezanten stuurt en toezicht houdt op zijn gedragingen, stuurt Allah ook daarom zijn afgezanten (in dit geval profeten) naar zijn dienaren (mensen) die zij kennen.