Tawhied (éénheid, omgekeerde van sjierk )

 

Tawhid

Woordelijke betekenis; eenwording, éénheid, als één geheel, enkel

In de Islamitische begrip Tawhied

In de Islamitische term; erin geloven en accepteren dat Allah bestaat en één is, dat alle bevoegdheden van zijn eigenschappen tot zichzelf is verzameld, dat er geen gelijksoortigheid is met Hem met al Zijn eigenschappen. Deze informatie en geloof wordt bondig aangeduid met “La- ilahe-Illallah= Er buiten Allah geen ander God (dan Allah)”  Daarom wordt deze zin ook wel de ” éénheid” spraak genoemd (spraak van Tawhied). Diegene die de inhoud van deze spraak weten en hierin innig uit hart geloven en de juiste handelingen doen wat Allah wenst, worden moemins, takwa bezitters genoemd.

Tawhied; dat Allah één is als persoonlijkheid, met Zijn handelingen, met Zijn eigenschappen, en al het bidden, dienen alleen tot Hem gedaan dient te worden.

Allemachtige Allah, heeft profeten verzonden, uitgekozen om de gemeenschap waarin ze leven, te waarschuwen en als eerste uit te nodigen tot de éénheid van Allah;

(O Profeet! Vanaf het ontstaan van de mensheid) Aan elke Profeten die voor jouw waren, hebben Wij (net als bij jouw het geval is, niets anders dan) het volgende geopenbaard: “Buiten Mij (Allah dat jullie Schepper is,) is er geen waarlijk God (dat gediend moet worden); dien daarom alleen Mij.” (Maar zie, hoe jammerlijk de volgelingen van die profeten nu van de waarheid afgedwaald zijn en diverse dingen hebben vergoddelijkt door zelf wetten te maken om de mensen te besturen, terwijl Allah de enige recht hebbende is om Zijn geschapen mensen te besturen, dit omdat Allah de Schepper, de Eigenaar is van alles en geen deelgenoten heeft) (Profeten al Anbiyaa 25).

Het kennen van de goddelijkheden van Almachtige Allah, is zijn éénheid bevestigen en Zijn goddelijke eigenschappen niet met ander dingen te vereenzelvigen,  door Zijn eigenschappen  niet aan andere toe te kennen, met andere woorden geen deelgenoten toekennen, andere dingen niet met Hem gelijk te zien. Dit was de eerste en tevens de belangrijkste uitnodiging van alle profeten. Want Tawhied, is een begin van zich op de juiste pad bevinden en de eerste stap tot het innig uit hart geloven in Allah als de ware enige God, dat Hij met Zijn Goddelijke eigenschap de enige recht hebbende is dat bepalingen, wetten voor de mensen maakt om op deze wijze alleen Allah de dienen, de door de mensen gemaakte bepalingen, wetten te verwerpen..

Dat Tawhied is gebaseerd uit de basissen Rab, God (Ilah) en de Koningschap, maar dat het niet bezighoudt met de mensen betreffende politiek en sociaal leven is niet juist. Natuurlijk zijn de termen Rab, Ilah en Koningschap zondermeer de belangrijkste deel en daarom wordt het vaak naar voren gebracht. Naast deze 3 termen is het ervan beseffen dat Allah één is als de Schepper en geen enkel deelgenoten heeft (tawhied). De mensen hebben in het algemeen een gemeenschappelijk houding hierover en hebben in meeste gevallen geen moeilijkheden ondervonden dat Allah absoluut de Schepper is.

Tawhied bestaat dus niet alleen door sommige eigenschappen van Allah te accepteren en hierin te geloven zoals dat Hij geschapen heeft en zich niet met mensen bemoeit, want dit is het delen van de Tawhied geloof, hetgeen wat absoluut niet acceptabel is. Pas als alle eigenschappen van Allah geaccepteerd en hierin geloofd worden en de gepaste gedragingen worden aangenomen, geeft de beste resultaat en maakt je een volwaardige moemin, een volwaardige dienaar van Allah.

Tawhid is gebaseerd op drie belangrijke basis termen, te weten;

  1. Rabb  als éénheid; Allah is één;  als de schepper van alles, de bezitter die laat sterven, om in leven te blijven alles heeft geschapen en tot ons beschikking heeft gesteld, die alles wat Hij geschapen heeft van levensonderhoud voorziet zoals eten, drinken enz., die tot leven wekt, als bestuurder (van alles, de ware Koning en dus Heerser), als de bepaler, wettenmaker zowel over het universum als de hemel de aarde en alles wat hier tussen bevindt, alles wat de mens ziet of niet ziet Hij geschapen heeft, die kwaad en nuttigs geeft, opvoedt, gehoor geeft aan vragen.
  2. Goddelijke eenheid (Ilah); het erin geloven dat Allah het recht heeft dat aangebeden dient te worden, wetten, bepalingen maakt. Geen enkel aanbidding, ook al is het heel weinig, niet anders dan Allah gedaan dient te worden. Bevoegd tot wetgeving omtrent sociaal gebied en alles wat met mensen te maken heeft alleen maar dan alleen aan Allah gegeven dient te worden. Hij bepaalt en stuurt de mensen aan hoe zij moeten leven en welke levensbeschouwing de mensen aan moeten nemen.
  3. Koningschap; zoals Allah zich vermeld in Koran met de eigenschappen;
    “Zeg: “Allah is de Enige (God dat gediend dient te worden).
    Allah is zichzelf genoeg (heeft nergens behoefte aan, alles heeft behoefte aan Hem)
    Hij verwekte niet, ook is Hij niet verwekt.
    En niemand is Hem in enig opzicht gelijk.” (al Ihlaas 112 )

1-dat Hij bestaat,2- geen begin heeft gehad, er altijd bestond,3- eeuwig zal zijn ), 4- dat Hij één is, geen gemeenschappelijks voert, geen deelgenoten heeft met Zijn eigenschappen,5- het voortbestaan van Hemzelf, dat hij niet is ontstaan met behulp van anderen,6- zijn persoonlijke eigenschappen lijken niet op de eigenschappen van de wezens.

Dus dat Allah de enige bevoegd hebbende is om Zijn dienaren (mensen) te besturen, want Allah heeft geen deelgenoten  en is alléén dé enige God is.