Koran Hoofdstuk alBakara

62. (Vanaf voortaan geldt voor) Ieder moemin (of beweert moslim te zijn), (of) ieder (die zich) jood (noemt), (of) ieder (die zich) christen (noemt) of een ander gelovige (Sabii) (er wordt absoluut geen enkel onderscheid gemaakt welke levensbeschouwing of geloof zij hebben of van welke nageslacht zij van komen, want niemand is bevoorrecht): (de voorwaarde is en) geldt: wie (voortaan met de neerdaling van Koran en het accepteren van de laatste profeet) innig uit hart in Allah (en in het hiernamaals) gelooft en een oprechte (gepaste Koranische, Islamitische) leven doorbrengt (gezuiverd van zonden en Allah centraal in het leven houdt met de idee dat die over de aardse leven een verantwoording zal afleggen en daarom er alles aan doen om een leven te leiden volgens de doel van de schepping, alleen Allah als de ware enige God dienen zonder enige vorm van afgoderij, allerlei vormen van afgoderij verwerpen koste wat kost), voor hen staat een beloning bij hun Rab (Allah, dit in ruil voor wat zij gedaan hebben omwille van Allah, een strijd geleverd en gestreefd om Islam staande te houden). En Zij zullen (daarom absoluut) niet vrezen (dat zij bestraft zullen worden in het hiernamaals) en ook zullen zij niet betreuren (wat zij op de aarde hebben achtergelaten, want in het hiernamaals, in de paradijs staat hen nog meer en nog mooiers te wachten, en wel voor altijd!). (In tegenstelling zal ieder die Koran, de Islam niet naleeft, de bepalingen, wetten van Rab Allah achterwege houdt, of niet serieus neemt, of sommigen die zeggen en beweren dat zij op de aarde bevoorrecht zijn en daarom alles mogen doen wat zij maar wensen, ook denken in het hiernamaals bevoorrecht zullen worden, met een ongegronde bewering “paar dagen zullen wij in de hel verblijven, daarna zullen wij de paradijs betreden” deze zullen voor altijd, onophoudelijk de verschrikkelijke helse angst beleven dat tot hun botten zal indringen en geen kant meer op kunnen, dan zullen zij zien wat het is om uit wil en lusten Allah’s woorden, wetten verdraaien betekent!)
63. (O de zonen van Israël! Herinner weer) Destijds kregen Wij belofte van jullie (dat jullie de wetten wat aan Mozes werd gegeven strikt na zouden nakomen) en werd aan jullie bevolen terwijl Tur (Sinai gebersgte) gebergte boven jullie hing (alsof die naar beneden zou vallen om te bestraffen wegens jullie opstandig, arrogante houding). Omhels stevig de woorden (de wetten, openbaringen) dat door Ons aan jullie als gunst is gegeven (om op de juiste pad te blijven); volg de wetten wat daarin staan vermeld en bescherm jullie zelf (op deze wijze) van de bestraffing (dat anders jullie te wachten staat, zowel op de aarde als het hiernamaals).”

63. Deze geval wijst naar een gebeurtenis dat vermeld staat in het Oude testament Exodus 19/16-18 waarbij Sinai gebergte begint te trillen. Voordat Mozes met Rab Allah gaat ontmoeten, ontstaat een grote zwarte wolk, vervolgens ontstaat er een krachtige pijp geblaas. De Israëliërs die zich aan de rand van de berg bevinden beginnen te trillen, alsof werd gezegd “accepteer en kom de bevelen na want anders zal deze plek jullie begraafplaats worden.”  Hierna gaven zij Rab Allah de belofte dat zij de heilige boodschap zullen dragen en de wetten na zullen komen en dus de arrogante, koppige, opstandige houding zullen verlaten en rechtvaardigheid, gehoorzaamheid, onderdanigheid zullen tonen.

64.  (Maar wat hebben jullie gedaan!) Jullie hebben daarna (niet veel later) weer de rug toegekeerd (de belofte verbroken die jullie eerder hadden beloofd en op deze wijze weer je arrogante, koppige houding aangenomen). (Maar) Wanneer Allah Zijn gunstvolle barmhartigheid (medelijden) tegen jullie niet had getoond dan zouden jullie allemaal werkelijk (vernietigd worden en) verlies geleden hebben (en de heilige verbond, belofte voor altijd ongeldig verklaard). (Maar met Zijn barmhartigheid en medelijden, gunt Hij jullie tijd met de gedachte, dat jullie terug zullen keren naar de juiste pad, door gehoor te geven aan de wetten, bepalingen van Rab Allah).

65. Want werkelijk weten jullie heel goed wie onder jullie (in de tijd van profeet David) de zaterdag verbod overtraden, (terwijl jullie deze dag door moesten brengen met gebeden, lieten jullie weer je arrogante, koppige, onfatsoenlijke karakter zien en in plaats daarvan gingen jullie op deze dag vis vangen dat verboden was). (Jullie weten dit allemaal en) Wij zeiden (daarom wegens deze grensoverschrijdende gedrag) tegen hun: “Wees (allemaal) als verachte apen (en leidt een onwaardige, armoedige zielige leven door).” (Terwijl Allah aan jullie een goddelijke gids heeft gegeven, hoe verstandig is het dan dat jullie achter je wil en begeertes aangaan en op deze wijze je ego vergoddelijken, opstandig gedrag vertonen, terwijl voor jullie nog mooie dagen te wachten stonden. “Jullie zijn verkozen boven andere volkeren” betekent niet dat jullie alles mogen doen waar jullie zin in hebben! Integendeel, jullie beloofden de goddelijke boodschappen op je schouders te nemen in plaats van opstandig gedrag te vertonen tegenover Rab Allah).

66. Wij hebben deze straf opgelegd ter voorbeeld (als een waarschuwing en als afschrikking om door deze straf lessen uit te halen) voor zowel voor diegenen die in die periode geleefd en gezien hadden als voor de volgende generaties, en voor de takwa bezitters (of die takwa eigenschap willen bezitten) als een advies (en herinnering). 

67. (Herinner weer!) Destijds sprak Mozes tot zijn volk (om de moordenaar te vinden die stiekem iemand gedood had): “(O mijn volk!) Allah beveelt jullie om een (heilige) rund te slachten (offeren, volgens de geloof van de Egyptenaren die destijds jullie heren waren). Zij (gaven als antwoord): “Ben je met ons aan het bespotten (houdt je ons voor de gek om zo’n heilige koe te slachten)? Mozes zegt (hierop): “(Natuurlijk niet!) Ik schuil tot Allah (om namens Allah leugens te verzinnen en op deze wijze) om bij onwetenden te behoren (zoals jullie dat zijn).

68. (Hierop zeggen) Zij: “(Goed dan!) Doe namens ons gebed tot jouw Rab zodat Hij ons de eigenschappen van die (rund) uitlegt.

(Nadat) Mozes (tot Rab Allah gebeden had) zegt: “(Rab Allah vermeldt;) Die rund dient niet te oud maar ook niet te jong te zijn. Tussen deze twee, een middelmatige leeftijd (dient die rund te zijn). Kom, doe wat jullie bevelen wordt!”

69. (Weer weigeren zij!) Zij zeggen (deze keer): (O Mozes!) Bidt namens ons tot je Rab om de kleur (van die rund precies) uit te leggen: “(Mozes zegt dat) Hij vermeldt (dat de kleur als volgt eruit ziet): “Het is een gele rund (met glinsterende huid), geeft de kijkers een (lieve) rustgevend gevoel van binnen.

70. (Weer weigeren!) Zij zeggen (deze keer): “Bidt namens ons tot jouw Rab om ons nog meer eigenschappen (meer informatie van die rund) te geven. Want betreffende deze rund is onze hoofd in de war (want volgens ons lijken de runderen allemaal op elkaar en wij weten daarom niet precies welke rund geslacht moet worden). Met de hulp (en wens) van Allah (insjaAllah) zullen wij de (geschikte) rund vinden (en slachten om de bevel na te komen).

71. (Hierop) Zegt (Mozes tegen zijn volk dat Allah vermeldt): “Die (rund loop overal vrij) heeft niet geploegd (op het land) en heeft ook niet op het land water gesproeid, is vlekkeloos (en zuiver), (heeft niet meerdere kleuren op zijn huid maar) heeft één kleur (en heeft precies dezelfde eigenschappen zoals Egyptenaren een rund vergoddelijken).”

(Met de gedachte dat wanneer zij blijven weigeren als gevolg hierdoor een straf tot hun wachten staat) (Kijk! Dat is het!) Nu heb je de juiste gezegd” zeiden zij en hebben die (rund) geslacht (met tegenzin), maar bijna wilden zij dit (bevel) niet doen (maar moesten wel want anders stond hun straf te wachten).

72.(O de zonen van Israel! De kwestie betreffende rund was volgens deze reden) Jullie hadden destijds iemand gedood en (ontstond hierdoor conflict en discussies en) beschuldigden jullie elkaar. Allah heeft (met Zijn eindeloze kennis en macht) datgene wat jullie verborgen tevoorschijn laten komen (want jullie waren zo koppig en gedroegen zo onfatsoenlijk waarvan jullie dachten dat Allah niet achter zou komen of dat Allah over desbetreffende kwestie zou zwijgen). 

73. (Aan de hand van deze geval hadden Wij hen deze bevolen) Wij zeiden: “Pas deze soortgelijke (methode om bij zulke moord gevallen te verhelderen) ook bij sommige gevallen. Om jullie gezond verstand te laten gebruiken laat Allah op deze wijze Zijn verzen (bewijzen) zien (welke regels toegepast dient te worden) en wekt de gestorvene tot leven (door deze regel toe te passen beschermt Allah de levendige van dood om moord aanslagen te vermijden en onverklaarbare moorden op te heffen).

73. Met “Allah wekt de gestorvene tot leven” is een symbolische aanduiding en verwijst dat Allah de levendige op deze wijze beschermt, de mensen in leven houdt.  In dit geval, verwijst dit om het vermijden van ook als is het als gevolg door een individuele wraak acties, of twijfelachtige bewijzen en als gevolg hierdoor onrechtvaardigheden voortvloeiend door rechterlijke foute beslissingen worden genomen, onschuldige mensen te doden en bloed vergieten te voorkomen. Echter in veel vertalingen wordt het vertaald als “sla nu door een stuk van die geslachte rund te nemen op de lijk van de gestorvene (en de gestorvene zal tot leven komen)” terwijl hier over een wet gaat dat toegepast werd door de joden om de moordenaar, de dader te kunnen vinden en te berechten.  

74. (O de ondankbare zonen van Israël!) Ondanks al deze zijn jullie harten weer verhard (door geen gehoor te geven aan de wetten van Allah). Zodanig, zo verhard als een steen (en zelfs nog erger geworden, als een harde kei). Want er zijn stenen waar rivieren uitspuiten. Ook zijn er (stenen) die splijten en spuiten wateren uit. Ook zijn er (stenen) die op de grond rollen uit vrees voor Allah. (Terwijl de stenen die zo zacht worden waaruit wateren spuiten, worden jullie harten nooit zo zacht. Maar besef goed!) Allah is niet onwetend over alles wat jullie doen (want Hij weet alles tot aan de details toe). (Daarom, de stenen, bomen, vogels, de zon, alles wat jullie waarnemen onderwerpen zich tot de Schepper en wijken zij niet van hun eigenschappen af. Maar jullie, met verstand keuzes kunnen maken, emoties hebben, hoe durven jullie ondankbaar en opstandig gedrag te vertonen om de wetten, bepalingen van Allah, de Schepper die jullie uit niets heeft laten ontstaan, niet na te komen! Immers, Allah heeft de mensheid niet voor niets, maar met een basisdoel geschapen, om alleen Hem te dienen, te aanbidden, op alle vlakken in het leven Zijn bepalingen toe te passen om zo een volwaardige en een eerwaardige dienaar te kunnen zijn).

75. (O moemins!) Terwijl deze joden die precies net als hun voorouders verzonken zijn in zondes en precies net als hun voorouders ook harten versteend zijn) Denken (en hopen) jullie dan dat zij in jullie zullen geloven?! Terwijl een groep van hen (destijds middels de eerwaardige Mozes en de profeten na hem) naar de woorden van Allah luisterden, maar nadat zij de (waarlijke) inhoud begrepen hadden, hadden zij de doel en de bedoeling opzettelijk verdraaid (doen deze joden precies het zelfde, want de meeste van hen horen de waarheid door jouw mond maar willen niet geloven en erkennen.)

76. Van andere kant, wanneer zij moemins tegenkomen zeggen zij “wij geloven precies als jullie”, maar wanneer zij bij elkaar zijn (veroordeelt de leiders deze groep joden en zegt “waar zijn jullie mee bezig?) “Vertellen jullie aan hen dingen wat Allah ons heeft vermeld (in de Thora met informaties waarin staat vermeld over deze laatste profeet Muhammed) zodat zij dit als een bewijs van ons Rab tegen ons zullen gebruiken, is dat zo?! (Want wanneer jullie zulke dingen blijven vertellen, wat zal er dan gebeuren wanneer de moslims in nadeel van ons de verzen uit de Thora gebruiken? Tegelijkertijd zullen jullie de positie, bezittingen, rijkdom en ook reputatie tussen de mensen kwijtraken en de moslims de steun van de volk krijgen!) Kunnen jullie niet zover nadenken?“

77. Allah weet wat zij verbergen (wanneer zij stiekem in nadeel van de moslims met elkaar praten of andere plannen hebben) en ook wat zij openlijk (in het openbaar) zeggen. Maar, weten zij deze waarheid dan niet (dat Rab Allah alles precies weet, dat zij niets van Allah kunnen verbergen)? (Alsof Allah de Thora niet heeft laten neerdalen! Alsof Allah in de Koran niet gaat vertellen wat in de Thora stonden vermeld! Want als de joden werkelijk in Allah geloofden, zouden zij niet zulke onzinnige dingen hadden verteld!)