Koran Hoofdstuk alBakara

257. Allah is de helper en beschermer (vriend, de enige autoritair, Bestuurder, wettenmaker) van de moemins, leidt hun uit de duisternis naar de licht. De helpers en beschermers van de ontkenners zijn hun goden en vrienden van de satan (tagut, satanische eigenschap bezittende machten, leiders), deze (satan, satanische machten, leiders, alles buiten de Islam) sleept de ontkenners naar de duisternis (zoals de satan zichzelf naar de duisternis leidt, hel leidt door opstandig gedrag te vertonen tegenover de Eigenaar Allah). En deze ontkenners (schijnheiligen, despoten, moesjrieks, ieder die de bepalingen van Allah deels of geheel achterwege houdt door zichzelf als god aan te zien, wat die zichzelf ook ziet, zolang zij geen moemin eigenschappen bezitten) zijn de hel bewoners en daar zullen zij voor altijd verblijven (wat zij ook beweren).

258.(Om een moemin en een ontkenner goed van elkaar te onderscheiden) Weet jij wie (arrogant en verwaand) met Abraham discussieerde over zijn Rab terwijl Allah aan hem (Namrut) koningschap (en macht) heeft gegeven? Destijds zei Abraham (tegen die verwaande koning Namrut) “Mijn Rab is een Rab die leven geeft en doodt ” en die zei “Ik geef ook leven en doodt ook (door sommige executie gevangen te vergeven en sommigen te executeren).” Toen Hij (Abraham zegt als reactie hierop) ” (Mijn Rab) Allah laat de zon uit de oosten verschijnen, laat jij dat maar eens vanuit westen verschijnen” zei, werd die ontkenner verbaast (door deze vraag). (Besef goed) Allah laat de despoten (die in sjierk en ontkenning zijn afgedwaald) niet hun doel bereiken. 

259. (O Profeet) Weet jij wat die persoon meegemaakt had toen die bij een geruïneerde stad aankwam (waarbij niets van overgebleven was)? Hij zei (in zichzelf): “Hoe kan Allah deze (plek dat volledig geruïneerd is) opnieuw een leven geven (opnieuw tot leven wekken)? Allah ontnam het leven van die persoon (liet dood gaan) en honderd jaar later weer opnieuw tot leven gewekt en (Allah) zei (tegen de opnieuw tot leven gewekte persoon): “Hoe lang was je dood geweest? Hij (de opnieuw tot leven gewekte persoon gaf als antwoord): “Misschien een dag of iets minder dan een dag.”

Allah zei (tegen die persoon): “Nee! Honderd jaar (ben jij dood geweest). Maar kijk eens naar je voedsel, is niet verdorven (ondanks een eeuw overeen is gegaan), maar kijk eens naar je ezel (,helemaal verrot en) alleen botten zijn over gebleven. Zo hebben Wij jouw (door te doden en weer tot leven wekken) als bewijs gedaan voor de mensen (zodat zij hier lessen uit halen en of voor diegenen die na de dood opnieuw tot leven wekken in het hiernamaals niet kunnen of willen begrijpen). En kijk nu (eens naar je ezel) hoe Wij zijn botten met vlees bedekken om naar zijn oorspronkelijke gedaante te veranderen!”

Toen die persoon al deze voor zijn ogen zag gebeuren, zei die: “Nu begrijp (en leer) ik ongetwijfeld hoe grenzeloos machtig Allah is.” (Daarom o mensen! Wees bewust, denk erover na. Allemachtige Allah heeft jullie verstand gegeven om keuzes te maken en te kunnen onderscheiden wat goed of slecht is, wat juist en onjuist is. Deze bekwaamheid heeft Allah gegeven. Denk er goed over na wie je op deze wereld aanbidt, dient. Met de bekwaamheid kunnen jullie tenminste de hel of de paradijs verbeelden. Verlaat de vooroordelen, kijk om je heen, dit is alleen door de enige ware Eigenaar, Schepper Allah gemaakt. Kom tot gezond verstand en verlaat de satanische gedachtes. Met een geblaas zullen jullie in het hiernamaals uit de graf opstaan en opnieuw tot leven gewekt worden om berecht te worden. Maak het je niet moeilijk. Met het door aan jullie gegeven verstand is dit te begrijpen. Kom tot jezelf en word een waarlijke dienaar van je enige echte waarlijke Eigenaar Allah.)

259. Uit deze gebeurtenis wordt door velen vermeld dat het Ezra (Uzeyr) profeet is, maar het kan ook profeet Ezechiël (Hezekiel) zijn geweest. De gesprekken in deze gelijkenis lijken op een soort droom dat in de droom is verwerkelijkt. In dit geval zijn de namen niet belangrijk, belangrijk is om lessen uit de soortgelijke gebeurtenissen te halen, met andere woorden, Allah geeft zulke voorbeelden om de nodige lessen uit te halen, te herinneren van de doel van de schepping en alleen Rab Allah dienen, alle anderen, ego’s vermijden. Daarnaast wordt met deze gelijkenis bedoelt hoe machtig Allah is, zoals de wonderbaarlijk stapsgewijs ontwikkeling van de embryo in de moederbuik en later uit niets ontstaat en op de wereld komt.

260. Destijds zegt Abraham (tegen Allah): “O mijn Rab! Laat mij zien hoe U de doden tot leven wekt.” Allah (als reactie hierop): “Of geloof je niet (dat Allah de doden opnieuw tot leven kan wekken, is dat zo)?” Natuurlijk (geloof ik dat) wel (zegt Abraham), maar wil dat mijn hart gerustgesteld (tevreden) wordt.” Allah (zegt als reactie): “Vang vier vogels, (tem ze) laat ze jouw leren kennen. Laat elk van die op een berg en roep ze later. Je zult zien dat zij naar jou meteen zullen komen. (Net als de eigenaar, heer die zijn vogels roept en meteen zonder twijfel naar zijn heer, eigenaar komt, zullen jullie mensen ook op dezelfde wijze na de dood opnieuw tot leven gewekt worden en meteen tot jullie eigenaar Allah verschijnen.) Allah is allemachtig, al Zijn bepalingen (beslissingen) en handelingen zijn absoluut doeltreffend (wanneer Hij wenst ‘wees’ en het verwerkelijkt, zo ook in het hiernamaals, wanneer de tijd aanbreekt zal Allah zeggen ‘wees’ en alle doden zullen absoluut opnieuw tot leven gewekt worden).”

261. Diegenen die van hun vermogen en bezittingen uitgeven omwille van Allah, lijkt op een zaad korrel (omtrent het verdienen van beloningen). Uit dit een korrel komt zeven verschillende aren tevoorschijn en op elk aar bevinden zich honderd korrels. Wanneer Allah wenst (die dat verdient heeft), beloont Hij (op dezelfde wijze) iemand veel meer dan dat die verdiend heeft. Allah is erg gul (erg gunst gevend), weet alles precies (er ontgaat Hem absoluut niets!).

262. Diegenen die omwille van Allah uitgeven (aan armen, behoeftigen zonder iets voor terug te krijgen) en daarna niet mopperen (over de gedane hulp, niet belachelijk maken) en niet kwetsten, weet je, deze zullen de verdiende beloning veel meer van hun Rab krijgen (dan dat zij verdiend hebben). Bovendien zullen zij (in het hiernamaals) niet vrezen (over de hel) en ook zullen zij niet betreuren (spijt van hebben over wat zij op de aarde als mooie dingen hadden achtergelaten).

263. Natuurlijk is een mooie woord, tolerante houding vele malen beter dan mopperend (gedane) hulp (door anderen te kwetsen). (Laat staan dat) Allah heeft jullie goedheid en hulp (absoluut) niet nodig (want het is voor jullie eigen bestwil en tegelijkertijd een bewijs dat jullie Allah dienen). Hij is erg zachtaardig (tolerant) tegen jullie fouten (bestraft niet meteen, Hij geeft jullie kansen om de fouten te erkennen en de gemaakte fouten niet meer te herhalen).

264. O Moemins (innig uit hart geloven en de gepaste houding aannemen om Allah tevreden te stellen)! (Laat je niet afleiden en wees verstandig) Laat datgene wat jullie (omwille van Allah) als goede doel uitgeven (aan armen, behoeftigen om hen te helpen zowel financieel als op een andere wijze) niet door Allah ongeldig (onwaardig) verklaard worden door te mopperen en hen (emotioneel) te kwetsen net als de mensen die (zogenaamd geloven of schijnheilig doen en daarom) hun goederen (vermogen,  zogenaamd) als een goede doel uitgeven puur om te pronken terwijl zij niet in Allah (Allah niet als één God accepteren) en niet in het hiernamaals geloven (op een gepaste wijze zoals verwacht wordt van Allah). Dit (puur uitgeven, helpen om te pronken) geval lijkt precies op een kei met daarop een beetje zand, met een beetje regen stroomt de zand op de kei (of steen) weg en blijft een kale kei achter. Dezen (net als dit geval) zullen (diegenen hulp aanbieden puur om te pronken, om goed over te komen, neerkijkend gedrag aannemen) niets verkrijgen in ruil voor van wat zij hebben gedaan (als een beloning, want alles wat gedaan is zal door Allah ongeldig verklaard worden). Allah zal de hoop (om beloond te worden) van de ontkenners (despoten, schijnheiligen, leugenaars) niet laten bereiken (die zij wel dachten te kunnen bereiken en alles zal als niet gezien beschouwd)

265. Maar wie alleen uit hart uitgeven (om de armen, behoeftigen te helpen) om de  tevredenheid van Allah te winnen, lijkt op een tuin dat zich op een hoge plek bevind met een vruchtbaar grond. Wanneer veel regen valt (op deze hoog plek gelegen vruchtbare tuin) dan geeft die dubbel zoveel producten (gewassen). Ook wanneer motregen (weinig regen) valt geeft die (tuin met vruchtbare grond dat zich op een hoog gelegen plek bevindt) voldoende product (en wordt zijn baas hierom vrolijk en plukt zijn vruchten, producten op uit die tuin). (Daarom, vergeet nooit) Allah ziet (en weet heel goed) wat jullie doen (met welke bedoelingen, met welke achterliggende gedachte, hoe en op welke wijze jullie je goederen uitgeven, hulp aanbieden).