Koran Hoofdstuk alBakara

235. (De vrouwen die vier maanden en tien dagen wachtperiode hebben maar tijdens de wachtperiode) Wanneer jullie stilzwijgend deze vrouwen laten merken (met bepaalde woorden of gebaren) dat jullie willen trouwen of in jezelf plannen maken (om met deze vrouwen te willen trouwen) dan is dat geen probleem. Allah (is van op de hoogte en) weet dat jullie met hun wensen te willen trouwen. (Daarom) Vermijd om stiekem met hen te willen ontmoeten; (integendeel,) laat hen (juist) op een legale wijze weten dat jullie met hen willen trouwen. Bovendien, maak ook geen overeenkomst (met die weduwe vrouwen) als de wachtperiode nog niet is verstreken. (Vergeet niet) Allah weet wat in jullie harten (gedachte) afspeelt (wat jullie van plan zijn te willen doen). Daarom, vrees voor Hem (wees niet ongehoorzaam tegen Zijn wetten). Allah is erg vergiffenisvol, erg (rechtvaardig, lijdelijk, geduldig) medelijdend (en geeft de dienaren volop kansen om het goed te maken door innig berouw te doen, zolang de dienaren de fouten maar niet herhalend doen).

236.(O Moemin jongemannen! Wanneer sprake is van een huwelijk, maar) Wanneer jullie hen niet hebben aangeraakt (geen geslachtsverkeer hebben gedaan) en de huwelijksbedrag niet hebben vastgesteld, dan is het geen probleem als jullie met die vrouwen scheiden (en heeft voor jullie ook geen financiële gevolgen). Maar geef hen wel wat waar zijn van kunnen profiteren (soort cadeau als blijk van goedheid en moreel). Zowel rijk als iemand die weinig vermogen heeft dient ieder volgens zijn eigen mogelijkheden (veel of weinig geld) wat te geven (volgens de reguliere regels). Dit is voor ieder (moemin) een (eervolle) taak die zich goed gedragen (oprecht, innig uit hart in Allah gelooft, zijn best doet om een leven te leiden met groot verantwoordelijkheidsgevoel).

237. Wanneer er sprake is van een scheiding zonder de vrouwen hebben aangeraakt (geen geslachtsverkeer heeft plaatsgevonden) terwijl de huwelijksgeld vastgesteld is, dan dient de helft van de huwelijksgeld gegeven te worden (aan de vrouwen). Echter, wanneer de vrouwen niet van deze recht gebruik willen maken (de huwelijksgeld niet willen accepteren en als een gave aan de man teruggeven) of wanneer de mannen de volledige huwelijksgeld willen teruggeven (aan de vrouw) dan is het anders (het is wat de man en vrouw willen, dit mogen zij zelf beslissen). Het is een gepaste en een oprechte houding (voor een moemin die een verantwoordelijkheidsgevoel hebben) wanneer zij beiden geen gebruik willen maken (van dit recht en elkaar als een geschenk gunnen). Vergeet niet om tegen elkaar goedheid te doen (want het is niet altijd nemen en geven, soms is het goed om elkaar geschenk te doen). Ongetwijfeld ziet Allah wat jullie doen (en met welke plannen en bedoelingen jullie het doen).

238. (O Moemins! Let erop en) Ga door met salat doen (op een allerbeste mentale wijze), maar vooral de midden (namiddagse) salat (vergeet dit niet) en doe de salat met volle innigheid (onderdanigheid, geheel overgevend) tegenover Allah (alsof je Hem ziet).

239. Bij angst (als er sprake van is van een onveilige of een bedreigde situaties, in welke vorm dan ook) doe dan (de salat) lopend of zittend (op een dier). Wanneer veilige situaties is bereikt, herinner Allah (weer door salat op een regulier wijze te doen) zoals Hij jullie dingen leert waarvan jullie geen kennis hebben (zoals bij dit onderwerp het geval is, leert Allah ons hoe de salat gedaan moet worden bij gevaarlijke situaties, zonder de salat te verlaten, want als Allah dat niet had geleerd, dan zouden de moemins met problematische situaties te maken hebben, juist om dit te minimaliseren gunt Allah ons de mogelijkheid om de salat op een ongewoonlijke wijze te doen, soms kan de salat zelfs bij elkaar toegevoegd worden, zoals middag en namiddag tegelijkertijd en achter elkaar te doen, of in middag samen met namiddag salat, of in de namiddagse salat de middag salat gelijk erna te doen).

240. Wanneer iemand van jullie (de mannen) denken te gaan overlijden (of nog in leven is of in sterfbed ligt) dan dienen zij (de in sterfbed liggende man of als die nog in leven is, nog voordat ie dood gaat) een verklaring (testament) te maken voor hun (achtergebleven weduwe) vrouwen waarin staat vermeld dat zij (de weduwe geworden vrouwen) een jaar lang van (allerlei soorten) levensonderhoud dienen te voorzien, zonder dat zij het huis verlaten (tot een jaar lang bij de in sterfbed liggende man’s huis blijven wonen). Maar als de (weduwe) vrouwen vrijwillig het (man ‘s) huis willen verlaten en volgens de wettelijke regels iets willen beginnen (een nieuwe leven beginnen wel of niet willen trouwen), dan hebben jullie (als familielid van de gestorven man) geen verantwoordelijkheid (geen zonde) over hen (de familielid heeft geen recht meer wat de weduwe vrouw wilt doen, het is aan de vrouwen de keuze wat zij willen, zolang de vrouwen de wetten niet overschrijden). (De vrouw heeft geen verplichting om bij zijn overleden partners huis te verblijven, dit is haar recht, en is vrij om wel of geen gebruikt te willen maken van dit recht.) (Besef goed) Allah is allemachtig; al Zijn werkzaamheden zijn gepast en doeltreffend.

241-242. De gescheiden vrouwen hebben (tijdens de wacht periode) het recht om van levensonderhoud te worden voorzien (door hun gescheiden partners) volgens de wettelijk (traditionele en rechtvaardige) regels. (In de Islamitische gemeenschap houdt de rechter rekening mee met de voorwaarden en omstandigheden van de partners en aan de hand hiervan wordt besloten de duur van de alimentatie (recht van onderhoud) en hoeveel het gaat worden. Al deze, de gescheiden vrouw van levensonderhoud, woning, voeding, kortom alles wat met levensonderhoud te maken heeft dient de man te voorzien, zonder onrecht te doen.) Dit is een (edele, verantwoordelijke) verplichting voor de Takwa bezitters (die over al deze gevoelig blijven en alle wetten nauwkeurig nakomen zonder enige gemaar en of smoesjes). Zo legt Allah zijn wetten (bepalingen) uit zodat jullie (met gezond verstand) over nadenken (dat dit een waarde, eervolle bepaling is. Immers, Allah kent Zijn geschapenen heel goed en is daarom de enige die bepaalt wat goed en slecht is, wat recht en onrecht is).

243. (O Profeet!) Weet jij wat die (vele) duizenden mensen hebben meegemaakt toen zij destijds hun landen (waar zij altijd hadden verbleven, als een lafaard, angsthaas) moesten verlaten wegens doodsangst (gevaar, onveilige situaties)? Allah heeft hun erger aangedaan dan de dood (zoals rampen als verslagingen, vernederingen, slavernij moesten deze lafaards als straf meemaken). (Maar) Allah heeft hun de mogelijkheid gegeven om eervol te leven (toen zij de doodsangst overwonnen hadden en hun land niet hadden verlaten en strijd voerden omwille van Allah). Ongetwijfeld is Allah gunstvol tegen de mensen (geeft waarde), maar de meeste mensen tonen geen dankbaarheid (tot Allah na zoveel gegeven gunsten, na zoveel gegeven kansen, nog steeds halen zij uit het verleden niet de nodige lessen!).

243. In veel vertalingen wordt dit vertaald als “Allah zegt tegen hen “ga dood, en heeft hen daarna weer tot leven gewekt.” Echter is dit doodgaan, gedood worden en weer tot leven wekken niet zoals met de gewone betekenis als de dood en tot leven gewekt worden, heeft meer dan deze betekenis. Namelijk de betekenis van de dood is, in dit geval, tegenover de vijand veel verslagen worden, te kampen met veel moeilijke tijden en rampen, opnieuw tot leven wekken betekenis is, hun van deze rampen bevrijden en een aangename leven leiden mogelijk maken. Ook in diverse verzen wordt vermeld van door de regen wordt de aarde dat helemaal uitgedroogd is tot leven gewekt. Met deze betekenis is het doodgaan en opnieuw tot leven wekken de werkwijze van Allah (sunnatullah), oftewel dit vindt plaats volgens de onveranderlijke goddelijke wetten dat betrekking heeft op de mens en het volk. Dit kan niemand ontwijken. Tot slot kunnen wij uit deze verz betreffende dood en opnieuw tot leven gewekt worden, uithalen; de moemins dienen hieruit wat die volkeren in het verleden hebben meegemaakt lessen uit te halen, zowel figuurlijk als moreel, wordt herinnerd dat deze moemins omwille van Allah niet als een lafaard maar werkelijk verhuist zijn van Mekka naar Medina (in tegenstelling in de bovenste verz, dus niet uit doodsangst, maar met een legale bevel) door bevel van Muhammed profeet en natuurlijk met toestemming van Allah, zij waren in minderheid, werden beledigd, gekweld, gemarteld dan nog deden zij geen stap terug omwille van Allah. Maar nu, de moemins die de strijd voeren omwille van Allah niet hebben opgegeven, koste wat koste. Sommigen hebben hun herinneringen achtergelaten, huizen, speeltuinen waar zij opgegroeid waren, maar na een tijdje verhuist naar een plek waarbij zij niemand kennen. Maar nu, de strijd in Medina gaat onverminderd door, zowel met de Joden die alleen maar provocerende houding aannemen, en ook met de Mekka moesjriek volk. Dit wordt door Allemachtige Allah als een eervolle, waardevolle houding gezien. Allah weet beter.

244. (O Moemins! Jullie hebben veel strijd gevoerd en hierdoor veel geleden en vele dingen achtergelaten puur om de Islam staande te houden nadat jullie de waarheid hebben gekend) Daarom (doe geen stap terug zoals de lafaards dat doen, weet wie je bent en wanneer die ontkenners strijdlustig tegen jullie blijven doen om de Islam te hinderen, de vrede te willen storen zonder enige aanleiding, dan) blijf oorlog (strijd) voeren (zowel financieel als met je leven) omwille van Allah. Besef dat Allah alles hoort en alles weet (wat jullie wensen en wat jullie willen doen).

245. Wie (uit zichzelf, van harte) voor Allah uitgeeft (om strijd te voeren, zowel financiële als met zijn leven en of veel inzet doet met allerlei middelen om de enige waarheid bekend te maken), dan zal Allah (als beloning) aan die nog meer (en meer) teruggeven (in ruil voor wat die heeft uitgegeven, in de paradijs voor altijd verblijven met eindeloze gunsten). Allah kan (inderdaad jullie rijkdom of goederen) terugnemen (door al je opgebouwde vermogen en bezittingen van je af te nemen door je arm te laten worden, moeilijk rond kunnen komen, de levensonderhoud te laten inkrimpen), en ook overvloedig gunnen (door je mogelijkheden te geven om meer vermogen en bezittingen op te bouwen, rijker te maken). (Of je nou arm of rijk, miljonair of miljardair bent of als dat je denkt de hele wereld onder controle te hebben, doet er niet toe) Want vergeet niet (hoe dan ook, sterven zal verwerkelijken, dit kan je rijkdom, je macht absoluut niet kunnen tegenhouden en) uiteindelijk zullen jullie tot Hem terugkeren (om verantwoording af te leggen over hoe je op de wereld geleefd hebt, wiens dienaar je was, was de Schepper en de enige Eigenaar Allah die je gediend had of was dat je ego, andere dingen, wezens, machten je gediend had?!).