Koran Hoofdstuk alBakara

224. (O Moemins!) (Maak geen misbruik van de eed om goed over te komen, of) Laat de eed dat jullie (zomaar, uit gewoonte) door Allah’s naam hebben genoemd je niet belemmeren om goedheid te verrichten, vrezen (voor Allah belemmert) en vrede stichten tussen mensen (niet belemmeren). (Maak geen eed dat jullie van goede dingen weerhoudt of doe geen eed wanneer het je naar de slechtheid leidt. Verbreek de eed door boete te betalen, af te kopen en ga door met goede dingen te doen). Want (vergeet niet) ongetwijfeld hoort Allah alles (wat jullie zeggen) en weet alles (met welke gedachte jullie de eed doen).

225. Allah houdt jullie niet verantwoordelijk wanneer de eed zomaar gezegd wordt (uit gewoonte, per ongeluk, of eed doet met de gedachte dat het goed zou zijn terwijl het verkeerd is); maar over de eed dat opzettelijk met leugens gedaan worden (om te bedriegen) zullen jullie verantwoording afleggen. Allah is erg vergiffenisvol, erg barmhartig (zachtaardig tegen de dienaren die dit niet wisten als gevolg hiervan innig berouw doen en niet meer zomaar gaan eed afleggen).

226.  Diegenen die eed doen om van zijn vrouw afstand willen nemen (met de gedachte om te willen scheiden met als gevolg geen geslachtsrelatie met de vrouw willen aangaan,) dienen (maximaal) vier maanden te wachten. Wanneer zij (de mannen spijt hebben en) eerder terug willen keren (naar hun vrouwen nog voor de wacht periode van vier maanden) dan is dit geen probleem. Ongetwijfeld is Allah erg vergiffenisvol (en erg zachtaardig tegen de dienaren die deze regel aanhouden en niet meer terugkeren naar de onwetende periode).

(In de onwetende periode was een traditie en dus een wetgeving waarbij de vrouwen gedupeerd werden door hun getrouwde mannen en de regelgeving was in voordeel van de mannen. Wanneer de man met zijn vrouw wilde scheiden moesten de vrouw, soms wel maanden lang, zelfs jarenlang wachten op de akkoord van de man, pas wanneer de man akkoord woord gaf kond de vrouw met een andere man trouwen. Allah heeft deze wachttijd maximaal vier maanden gegeven en de despotisme van de mannen tegen de vrouwen is voorbij. Wanneer de man binnen vier maanden niet terug gaat naar zijn vrouw, is de regel van kracht en worden zij legaal gescheiden en is de huwelijk ten einde).

227. Wanneer zij (de mannen niet terugkeren naar hun vrouw, en definitief) besluiten te willen scheiden (na een wachtperiode van vier maanden, dan dienen zij de echtscheiding te voltooien, want vergeet dan niet) Allah hoort alles wat er gezegd wordt, en weet alles (welke bedoelingen jullie hebben). (Daarom moet er goed over nagedacht en goed besluit genomen te worden zonder onrecht aan te doen.)

228. De gescheiden vrouwen dienen (om te willen trouwen met een andere man, en of om te bepalen wie de vader is van het kindje als de vrouw op dat moment zwanger is, of een denk periode aan de man te geven om te besluiten wel of niet uit elkaar te gaan, dit gebeurt precies) drie menstruatie periodes (zelf te bereken en) te wachten (totdat drie periodes zijn voltooid en helemaal schoon is). Wanneer zij werkelijk innig uit hart in het hiernamaals geloven, is het niet toegestaan (is verboden) wat Allah in het baarmoeder (als een baby) heeft laten ontstaan te verbergen (in verwachting is door geslachtsverkeer met de gescheiden man). Wanneer gedurende deze periode weer vrede wordt gesloten (herenigen) dan mogen de mannen uiteraard hun terugnemen (als echtgenote), hier hebben zij als meeste recht op (dan anderen). De mannen hebben op de vrouwen bepaalde rechten, de vrouwen hebben op de mannen ook bepaalde rechten (beiden hebben in principe dezelfde rechten). Echter, de mannen hebben één positie meer recht op (dan de vrouwen, omdat de mannen meer taken en verantwoordelijkheden hebben). (Want het gezin voorzien van levensbehoefte, dag in dag uit te beschermen tegen de gevaar en andere soortgelijke taken, maar ook fysieke en morele eigenschappen gezien hebben de mannen zware taken op hun schouders te dragen.) (Vergeet niet) Allah is allemachtig (alle bevoegdheden en autoritair behoort zonder discussie tot Hem), elk oordeel en handeling is absoluut doeltreffend (en op zijn plaats).

229. Scheiding is (daarna nog) twee keer (geldig en maakt het mogelijk dat wanneer de man spijt krijgt weer terug wilt naar zijn vrouw). Daarna (na de eerste en de tweede scheiding) is het of het huwelijk (gezamenlijk man en vrouw als echtpaar in vrede en alle rust) door laten gaan of (bij derde scheiding, netjes zonder problemen van te maken) uit elkaar gaan (op een legale wijze). (Houd er wel rekening mee) Het is niet toegestaan (verboden) datgene wat jullie (mannen) aan je partners hebben gegeven (als huwelijksbedrag zoals goud, sier bij het huwelijk intreding) terug te hebben (wanneer volledige echtscheiding heeft plaats gevonden). Maar wanneer beiden (partners) vrezen dat zij de door Allah bepaalde wetten (regels betreffende huwelijk) niet na zullen komen dan is het anders. Wanneer zulke vrees bestaat, dan is voor beiden geen enkel probleem (geen zonde) als de vrouw een deel van het geld (huwelijksgeld ‘mihr’ zoals goud, sier… of iets van het economische waarde) aan haar man (als losgeld) geeft om scheiding te laten plaats vinden. Dit zijn de grenzen (wetten betreffende huwelijk, echtscheiding) dat Allah bepaald heeft. Wees alert, overschrijdt deze grenzen (bepalingen) niet. Diegenen die de grenzen van Allah overschrijden zijn niemand anders dan de despoten (zondaars, ontkenners, schijnheilige en brengen zij zichzelf alleen maar schade toe).

230.  Zodra de man zijn partner nog (voor de derde) keer zegt te scheiden, dan is deze vrouw voor hem niet meer toegestaan (ook al wilt hij verzoening maken om weer bij elkaar te komen). Maar (pas) wanneer de vrouw met een ander man trouwt en wanneer die (nieuwe) partner met haar scheidt (rekening houdend met de vastgestelde wachtperiode), dan is het, zolang zij denken de regels (bettreffende huwelijk) van Allah in stand kunnen te kunnen houden (en goed met elkaar in overweg kunnen), toegestaan (wordt niet als zonde beschouwd) om weer terug te keren naar haar oude partner (eerste partner om te gaan trouwen, nadat bij de laatste huwelijk echtscheiding heeft plaats gevonden). Dit zijn grenzen (wetten) van Allah (dat Hij heeft bepaald). Maar dezen kunnen alleen mensen begrijpen die dat weten (wat huwelijk is en welke waarde een gezin heeft, daarom, overschrijdt deze wetten niet!).

231. Houdt de vrouwen als jullie willen bij je (laat de huwelijk doorgaan) met goede wil of verlaat hen met mooiheid , wanneer sprake is van scheiding (voor de eerste of voor de tweede keer) en de wachtperiode bijna aan het einde is. Houdt hun niet met dwang vast door moeilijk te doen (door hun rechten te schenden, de bepalingen niet op te volgen, allerlei smoesjes verzinnen om de vrouw niet te laten gaan). Wie zich op deze wijze gedraagt dan doet die zichzelf (alleen maar) onrecht aan.  Let op en onderschat de bepalingen van Allah niet (door allerlei smoesjes en excuses). Herinner en denk aan de zovele gunsten van Allah (toon dankbaarheid wat Hij allemaal geeft), praktiseer de Boek (met alle bepalingen en boodschappen) waar veel leringen voor jullie inzitten om lessen uit te halen. Vrees voor Allah om opstandig te gedragen (en bescherm je tegen de vurige heftige hel in het hiernamaals dat nooit zal ophouden!). (Vergeet niet) Allah weet alles (wat jullie ook doen, houdt dit altijd in jullie gedachte en houdt Allah centraal in jullie leven zodat Hij jullie beloond met de belofte dat is gegeven, voor altijd in de paradijs en wel met eindeloze gunsten, want dit is het waard om op de aarde volgens Zijn bepalingen te leven).

232. (O Ouders!) Vrouwen die (voor de eerste en tweede keer) gescheiden zijn en hun wacht periode hebben gewacht, belemmer hen niet wanneer zij (met hun oude partner) opnieuw weer met elkaar willen trouwen wanneer zij denken goed met elkaar overweg kunnen (en de regels van Allah staande kunnen houden). Dit is een advies aan (jullie) moemins die (innig uit hart met volle onderdanigheid) in Allah en in het hiernamaals geloven (dat er verantwoording afgelegd zal worden over hoe op de aarde is geleefd). (Als jullie begrijpen) Dit is het beste en (deugdzame, nette) zuivere pad voor jullie (om een gezin te stichten en een leven leiden door elkaar trouw te blijven dat verre is van onfatsoenlijkheden en ondeugdelijkheden)(Wees verstandig en doe geen onnodige dingen dat kan leiden tot het verlaten van Allah’s wetten, bepalingen en besef heel goed en vergeet niet) Allah weet het, jullie niet (wat beste en nuttige bepalingen, wetten voor jullie dienen te zijn betreffende huwelijk en alles wat met leven te maken heeft, immers Allah is de Eigenaar en de enige Bevoegd hebbende om te bepalen wat wel of niet mag, weet wat nodig is of niet).

233. (Als er sprake is van een echtscheiding maar de vrouw is zwanger geworden nog voor de echtscheiding en als de vader van de baby wilt dat de pasgeboren baby gezogen mag worden, dan is dit toegestaan) Moeders mogen de borstvoeding twee jaar over doen (als een taak uit geweten). Tijdens deze periode, behoort de onderhoud betreffende eten en kleding (en alles wat erbij hoort zowel de moeder van het kind als het kindje zelf) aan de vader volgens de reguliere traditie gedaan te worden. (Ongetwijfeld is dit geen zware verantwoordelijkheid.Laat staan dat) Aan niemand wordt een verantwoordelijkheid gegeven dat niet te verdragen kan worden. In dit geval, noch de moeder dient wegens het kindje tegen een probleem aan te lopen (als de vader van het kindje de nodige onderhoud en verplichtingen niet nakomt), noch de vader (wegens het kindje, als de moeder van het kindje geen borstvoeding wilt geven en of moeilijk gaat doen, ieder dient zijn eigen verantwoordelijkheid uit te voeren, immers het kindje dat op de wereld is gekomen is van hun). Ook is de taak aan de erfgenamen hetzelfde (van die gestorven vader, wanneer de vader tijdens de borstvoeding periode overlijdt, dan is de taak aan de erfgenamen om de levensonderhoud te voorzien (voor het kindje en zijn moeder).  Maar wanneer beiden (vader en moeder van het kindje) samen besluiten dat het kindje (eerder dan twee jaar, voortijdig) gestopt mag worden met borstvoeding te geven, dan is dat geen probleem (is toegestaan en zullen hierom geen zonde krijgen). Als jullie je kinderen (niet de biologische moeder maar een ander) willen laten borst voeden (door een ander moeder, genaamd melkmoeder), dan is dat ook geen probleem (is dat geen zonde voor jullie) zolang de betaling (aan de melkmoeder) volgens de traditionele (reguliere wijze en) regels wordt gedaan. Wees bewust over de verantwoordelijkheden die hebt tegenover Allah (over de geboden en verboden om al deze na te komen, bescherm je om geen verkeerde dingen te doen, gedraag je als een volwaardige moemins). (Want vergeet niet!) Ongetwijfeld weet Allah alles wat jullie doen (er ontgaat Hem niets, Hij is van alles op de hoogte).

234. (O moemin jongemannen!) Wanneer iemand in jullie komt te overlijden en weduwe partners achterlaten, dan dienen die vrouwen (van die gestorven partner) wachtperiode van vier maanden en tien dagen te wachten (om opnieuw te kunnen trouwen met iemand anders). Wanneer deze periode is verstreken dan mogen zij (die weduwe vrouwen) volgens de reguliere regels (rekening houdend met de wetten van Islam) beslissingen over zichzelf nemen (doen wat zij willen betreffende een nieuwe leven beginnen) en hebben jullie (als familie lid van de gestorven man) hier verder niets over te zeggen (en ook geen verantwoordelijkheid over die vrouw). (Besef goed) Allah weet alles wat jullie doen.