Koran Hoofdstuk alBakara

207. (Maar) Er zijn ook mensen die hun levens offeren (door de aardse begeertes te remmen, de verleidende mooiheden onder controle houden) om de tevredenheid van Allah te winnen. Allah is erg mededogen (erg goed) tegen Zijn dienaren (die proberen hun best te doen door alleen maar een leven te leiden waarvan Allah tevreden mee zal zijn). (Alle anderen zijn dienaren van anderen, ego of van andere dingen, maar zeker geen dienaar van Allah, de Eigenaar, Rab van alles.)

208.O Moemins! Eigen de Islam (innig uit hart als de ware levensbeschouwing, onderwerp je tot de enige ware levensbeschouwing dat Allah accepteert) met een volle betekenis (innig dat dringt tot aan je botten, van top tot teen, laat je los van de eerdere geloofsovertuiging, levensbeschouwing); wees onvoorwaardelijk moslim (verlaat de eerdere bepalingen, wetten die jullie voorheen geloofden). Wees alert en volg de sporen van de satan niet. Want die is werkelijk jullie ergste vijand (die zal alles op alles doen om jullie als de nieuwe moslims zijnde te willen beïnvloeden, op welke manier dan ook, wees daarom voorzichtig).

209. Maar als jullie ondanks na zoveel (geopenbaarde waarlijke) bewijzen afwijken (van de onderworpenheid, Islam) dan dienen jullie te weten dat Allah Allemachtig en Verheven is (waarbij niemand tegen Hem op kan wanneer Hij wenst te willen bestraffen). (Wees ervan bewust) Al Zijn bepalingen en oordelen zijn absoluut doeltreffend (en verwerkelijkt wanneer Hij dat wil).

210. Wachten zij (die ontkenners, Joden, zo ziet het ernaar uit) dan nog steeds dat Allah samen met de engelen uit de wolkendelen tevoorschijn komt (willen zij dan pas de uitnodiging accepteren en innig gaan geloven)? Terwijl in zo’n geval (omdat de bestraffingsoordeel van Allah zal verwerkelijken,) alles voltooid (vernietigd) zal worden. (Besef goed) Alle dingen dat verwerkelijkt gaat worden (gebeurt niet omdat die ontkenners, Joden dat willen, integendeel, de laatste woord) zal volgens de wens van Allah verwerkelijken (en niemand kan deze absoluut niet tegenhouden).

211. (O Profeet!) Vraag aan die zonen van Israël (de in Medina wonende Joden) dat Wij vele openlijke bewijzen (boodschappen, wonderen) hadden gegeven (zoals de stok van Mozes, het splitsen van de zee, twaalf wateren uit de kei uitsprongen); (maar zij bleven maar ondankbaar). (Daarom) Wie de gunst (openbaringen) veranderd (niets van aantrekt) dat van Allah tot hem is gekomen (en blijft ondankbaarheid vertonen, ontkennen, de waarheid blijft bedekken in plaats de juiste pad te kiezen, dankbaarheid te tonen en de openbaringen van harte te accepteren) dan dient die goed te weten dat de straf van Allah erg heftig zal zijn.

212. De (tijdelijke mooie) aardse leven is (en lijkt) voor de (alle) ontkenners (wie het ook zijn) erg aantrekkelijk. Daarom bespotten zij sommige (arme) moemins (doordat zij vermogen en bezittingen hebben, rijk zijn als maatstaf aannemen en de arme moemins vernederen). Terwijl diegenen die vrezen en zich behoeden (tegen de onbepaalde helse vuur), zullen in het hiernamaals de verheven positie bereiken (omdat zij destijds op de aarde een leven leidden om alleen Allah tevreden te stellen in tegenstelling tot de ontkenners die op de aarde rijk en diverse posities hadden en de arme moemins bespotten). Allah gunt vele levensvoorzieningen aan wie Hij wenst te willen geven. (Besef daarom goed dat alle gunsten dat de mens in zijn bezit heeft door Allah is gegeven, dit is een beproeving, ene wordt met diverse dingen beproefd en ander met rijkdom, positie, leiderschap maar alles is absoluut van tijdelijke aard en zal absoluut vergaan! De mens dient daarom niet verwaand te raken, anderen te vernederen en of te bespotten.)

213. Destijds leefden de mensen in één gemeenschap (omdat zij de levensbehoeften met elkaar mogelijk maakten waren zij met dezelfde doel en geloof). (Maar omdat met de tijd door verscheidene baten, verscheidene geloven en beweringen gaan verdedigen zijn er wegens onderling meningsverschillen strijd te boven gekomen). Als gevolg hierdoor heeft Allah profeten gestuurd (aan de volk, gemeenschap waarin zij leefden) om het goede nieuws te geven (aan de moemins met de paradijs) en om (de ontkenners) mee te waarschuwen. Om  elkaars meningsverschillen (problemen) op een rechtvaardige wijze op te lossen zijn er (door middel van de profeten) boeken (openbaringen) neergedaald. Maar helaas zijn zij na ondanks zoveel heldere openbaringen (Thora en de Bijbel die de juiste waarheid lieten zien) puur wegens jaloezie (en doldriftigheid) betreffende (geloof) geloofsovertuiging van meningsverschillen geraakt en verdeeld in verschillende groeperingen. Als gevolg hiervan heeft Allah (omdat Thora en Bijbel groeperingen discussie en strijdlustige onderwerpen met elkaar maakten) met Zijn Eigen wil de moemins (door de laatste Profeet Muhammed te hebben geaccepteerd) naar die waarheid geleidt waardoor zij (dus de Thora en Bijbel aanhangers, geleerden) van mening verschilden (en daarom hebben de Thora en Bijbel gelovigen de waarheid kwijt geraakt en van de juiste pad afgeweken naar de afgedwaalde egoïstische, jaloezie pad). Want ongetwijfeld leidt Allah diegenen die willen (en alle moeite en de nodige dingen doen, met gezond verstand gebruiken zonder vooroordeel om de goddelijke waarheid te zoeken) naar de juiste pad.

214. (O moemins!) Of, dachten jullie de paradijs (makkelijk) binnen te komen zonder mee te maken net als die (moemins, die) voor jullie eerder kwamen hadden meegemaakt? Zij hadden met zoveel problemen mee te maken gehad (zoveel armoede, frustraties), met zoveel narigheden te kampen gehad, zo’n schokkende situatie meegemaakt zodanig waardoor profeten en de gelovigen in hem (schreeuwend gehuil en geklaag) zeiden “Wanneer gaat Allah ons helpen (want het is niet meer te verdragen, het wordt allemaal onverdraagzaam, we raken uitgeput)?” (Daarom o moemins! Wees geduldig, geef de hoop niet op, blijf vastberaden betreffende je geloof en blijf strijd voeren net als die moemins die in het verleden erg veel problemen hadden meegemaakt, en) Besef dat de hulp van Allah dichtbij is.

215. (O Profeet!) Zij vragen aan jouw hoe (en wat omwille van Allah) uitgegeven dient te worden. Zeg: “Van jullie vermogen en bezittingen dient allereerst uitgegeven te worden aan vader en moeder die behoefte hebben, daarna familie, wezen, armen en de reizigers (die in nood zitten). (Ieder dient uit te geven wat haalbaar is betreffende zijn eigen financiële situatie, de een geeft 5 uit de ander 500 en weer andere 5000, blijf goeds doen, veel of weinig jullie maakt niet uit want) Allah weet ongetwijfeld alles wat jullie namens goedheid doen (en zal jullie zondermeer belonen in ruil voor wat jullie doen).

216. (O moemins!) Oorlog voeren is voor jullie een verplichting (een gebod), misschien houden jullie hier niet van. (Het verdragen van de oorlog en daarbij komende situaties kan problemen en pijnlijke situaties met zich meebrengen, maar als er geen andere wegen zijn om de despotisme te verhinderen, en om nog meer pijnlijke situaties te belemmeren dan dient een oorlog wel gedaan te worden) Maar besef wel, datgene waar jullie niet van houden kan voor jullie goedheid worden (positief uitkomen ten gunste van jullie), en datgene waar jullie wel van houden kan voor jullie slecht zijn (schade toebrengen, negatief uitkomen). Allah weet het beter (wat goed en schadelijk is en in dit geval wat voor jullie goed kan zijn) jullie kunnen het niet weten. (Aangezien de informatie en de ervaring van de mens beperkt is, is er behoefte aan de gids van Allah, die alles weet met Zijn grenzeloze Kennis en Allemachtigheid)

217. ( Profeet!) Zij stellen vragen aan jouw (en tegelijkertijd je oordeel) omtrent oorlog voeren tijdens de verboden maanden. Zeg: “(Een van de basis doel van de Islam is, het bloed vergieten te stoppen om vrede op de aarde stichten tijdens deze mooie gerespecteerde traditie en wordt verwacht dit nauw na te leven. (Door Allah beslist als een verbod en daarom) Oorlog voeren in die maanden is een grote zonde. Maar de mensen belemmeren die op de pad van Allah willen zijn (het belemmeren om Islam te accepteren, maatregelen nemen om de Islamitische leven leiden te belemmeren), ondankbaarheid tegen Hem vertonen (door sjierk te plegen), het belemmeren van (moslim) mensen die Mescidil Haram (Kaba) willen betreden, het uitzetten van eigen (moslim geworden) volk (van Mekka, die eerder daar in Mekka woonden maar omdat zij Islam geaccepteerd hadden en hierom gedwongen werden Mekka te verlaten en nu in Medina verblijven) wordt bij Allah als een nog grote zonde beschouwd. (Deze despoten die zoveel zonden, als het ware blindelings misdaden hebben gepleegd, gaan zij nu propaganda voeren omdat paar moslims, een aanval hebben gedaan op de Mekka handelskaravaan- zonder nagedacht te hebben dat het een verboden maand was- willen de despoten van deze aanval profiteren en indruk geven alsof zij vrede stichters zijn, na zoveel gepleegde misdaden en onrechtvaardigen, en wel zelfs tegen zijn eigen volk!? Als zij werkelijk oprecht zijn, dienen zij dan niet eerst bij zichzelf na te denken en verantwoording af te leggen over hun gemaakte onderdrukkingen, martelingen, ten onrechte aanvallen zowel fysiek als geestelijk, wegens het accepteren van de Islam een personen doden? Het is zeker geen goede optie om oorlog te voeren, te doden of gedood te worden. Maar als er verder geen andere oplossingen zijn om de despotisme, onderdrukking te belemmeren, dan is oorlog voeren tegen hun een edele, rechtvaardige houding. De machten die op de aarde de baas willen spelen dat gebaseerd is uit ontkenning en sjierk, als gevolg hiervan onheil dat verspreid is over de hele wereld, met mooie praatjes andere maten overhalen om nog meer macht, nog meer grond, nog meer, en maar nog meer willen hebben, oftewel mensen manipuleren en in handen nemen als een slaaf en op deze wijze alles willen doen tot aan doden, daarom) Despotisme en onderdrukking (onheil) is nog meer een grote misdaad (zonde en nog meer slechtheid) dan een persoon doden.

(Daarom, wees alert en trap er niet in van die despoten. Zij zullen samen met hun bondgenoten alles aan doen dat zij onschuldig zijn) Want zodra zij de macht hebben (de kans krijgen) zullen zij oorlog blijven voeren (strijd met jullie aangaan) totdat jullie teruggekeerd zijn naar oude (sjierk) geloofssysteem. (Blijf op je hoede! Maar) Wie van jullie (de Tawhied geloofssysteem Islam verlaat en) terug keert (naar afgoderijsysteem) en als een ontkenners sterft, dan is alles wat dezen gedaan hebben zowel op de aarde als het hiernamaals voor niets gedaan (en alle eerdere tot Allah gedane aanbiddingen alle goedheden zullen verloren gaan). (Alle gedane goedheden zal hij geen baat van zien, zowel op de aarde als het hiernamaals). (Bovendien) Zij zullen hel bewoners worden en zullen voor altijd daar verblijven.

218. Ongetwijfeld zullen de moemins, die (gedwongen worden om eigen plek te verlaten waar zij geboren en getogen zijn te) verhuizen (wegens hun innig gelovigheid, Koranische levensbeschouwing Islam naleven, de bepalingen in de Koran proberen best te doen om deze dagelijkse leven toe te passen) en omwille van Allah strijd voeren (om de vrede, Islam te verspreiden om de wetten van Allah te laten voltooien waardoor als eind resultaat iedereen de dienaar wordt van Allah) weet je, deze verdienen de goedheid (barmhartigheid) te kunnen krijgen. Allah is erg vergiffenisvol erg goed (barmhartig tegen de dienaren die alleen Hem dienen).

219. (Maar vergeet niet dat verhuizen niet van ene plek naar andere plek betekent. Naast deze betekenis is een echte verhuizing de dingen wat Allah verboden heeft niet te doen, waar Allah niet tevreden mee zal zijn is) (O Profeet) Zij stellen vragen aan jouw (om te beoordelen) over wat de verstand bedekken (waar je dronken van wordt waardoor je bewustzijn kwijtraakt alsmede verdovende middelen…) en kaarten (gok spellen, sterren kijken, lotto, toto… door met deze geld mee te verdienen). Zeg (tegen hun over wijn en kaarten): “In beiden zitten grote zonden (en brengt dus veel schades met zich mee). Hoewel (van) deze (geprofiteerd kan worden en) baat oplevert voor de mensen (zoals plezier, gezelligheid, makkelijk geld verdienen); de gebrachte schade is (vele malen) groter dan de opgeleverde baat.”

Weer stellen zij vragen aan jouw wat voor soort uitgegeven mag worden (wat de maat is van geld uitgeven om als goede doel, zoals armen, wezen…te helpen, buiten de verplichte aalmoes) Zeg: “Wat jullie uit hart willen geven (alles wat overblijft buiten de benodigdheden, vaste lasten die je hebt gemaakt, veel of weinig maakt niet uit, zolang jezelf maar niet in de moeilijkheden komt, maar wees ook niet gierig terwijl je ook meer kunt uitgeven).” Zo legt Allah zijn verzen uit (zodat jullie goed met gezond verstand over nadenken en leringen uithalen).