Wat is Koran

 

Koran is de laatste Boek en is neergedaald aan de laatste Profeet Muhammed (vrede zij met hem) door Almachtige God, Heer der Werelden, Heerser, Wetten maker, Overheerser, Bestuurder Allah.


Voordat de eerwaardige Muhammed (vrzmh) gekozen werd tot Profeet, ging hij vaak naar een grot, genaamd Hira Grot, om daar rustig te kunnen denken over de wereldse situaties en over zijn eigen volk.
In deze grot dacht hij regelmatig aan God Allah en toonde veel dankbaarheid maar wist geen raad mee met zijn volk die volkomen van de waarheid waren afgedwaald, want Mekka volk leefde volgens eigen zeggen de Islam dat zij van Abraham-Ismael hadden overgenomen, maar helaas was deze geloofssysteem dat zij naleefden aangetast met tal van fouten.
Op 610 na Christus was hij weer in grot Hira en was met hart en ziel bezig te denken aan Almachtige God Allah. In deze grot kwam de boodschapper de engel Gabriel met de opdracht van Allah naar Muhammed en zei ‘vertel’. De eerwaardige Profeet Muhammed zei ‘wat moet ik vertellen, aan wie moet ik wat vertellen’ hierna las de engel Gabriel vijf openbaringen uit de Koran voor. Vanaf dat moment begonnen de openbaringen te komen tot het voltooien van Koran. Eerste openbaringen begon in de maand Ramadan.


Koran is neergedaald middels engel Gabriel. Profeet was veertig jaar toen de eerste openbaring kwam.
Koran is neergedaald door middel van openbaringen. Openbaringen; worden verzonden rechtstreeks of via engel tot Profeten en is een absolute informatie zonder enige vorm van verandering. Er zijn soorten in openbaringen.
Via een van deze openbaringen heeft Allah zijn woord aan Zijn laatste profeet bekend gemaakt, via een engel.
De engel dat de woorden van Allah aan de profeet kondigt; kwam soms uit zijn waarnemelijk bestaan (als engel), soms in de vorm van een mens (zoals bij eerwaardige Maria het geval was).
Soms kondigde de engel de openbaring alleen aan de profeet maar zonder zichtbaar te zijn.
Met het neerdalen van openbaringen begon de taak als profetie bij Muhammed.
Koran is voltooid in drieëntwintig jaar en de verzen kwamen soms een voor een, soms als een hele soera (een hoofstukken).

Deze Boek (Koran) wat heilig is, is door Ons neergedaald (precies wat ook aan Mozes werd neergedaald, van dezelfde bron, door Allah). In dit geval, volg voortaan deze (Koran) om de goedheid (van Hem) te willen bereiken, vrees en bescherm je (om tegen Allah opstandig te gedragen, en onderwerp je tot Hem op alle vlakken in het leven). (al Anaam 6/155).
Koran heeft ons bereikt, zoals die toen gekomen was aan Profeet zonder enige verandering. De originaliteit van de Koran zal blijven duren tot de wereld vergaat.
De andere (heilige) boeken (Tora en Bijbel ) zijn sommige daarvan geheel verloren, sommige zijn door tal van veranderingen aangebracht te hebben verdorven en geen van alle zijn beschermd zoals ze toen geopenbaard werden door Allah, is veranderd door de mensen.
Dat Koran beschermt zal blijven, geeft Allah hiervan de garantie in de volgende verz;

(Weet goed dat de Koran geen product is dat door djinns of vreemdelingen is geïnspireerd) Wees er zeker van dat de Koran (dat vol zit met aanbevelingen) door Ons is neergedaald, door Ons! En wees er weer zeker van dat Wij hem (de profeet die de openbaringen verkondigt) ook zullen beschermen! (Want wat jullie ook zullen doen om de Islam tegen te gaan, aan profeet Muhammed zal de Koran voltooid worden en wel voor de hele mensheid) ”( al hidjr 15/9)

Hoofdstuk Rund, alBakara 185. De Ramadan maand is zo’n maand dat voor de mensen een leidraad is, hun met de bewijzen erin (in de Koran) die hen naar de juiste pad leidt en de recht (tawhied) en onrecht (sjierk, onwetendheid) van elkaar onderscheid, is de Koran in deze maand beginnen te neerdalen. Wie van jullie deze maand behaalt dient deze hele maand te vasten. Zieken of reizigers (als zij niet kunnen vasten) dienen de niet gevaste dagen later in te halen.

Allah wenst de makkelijke voor jullie, wenst geen moeilijke. Tegelijkertijd wenst Hij, over de dagen dat jullie niet hebben kunnen vasten te voltooien en omdat Hij op deze wijze voor jullie zulke gemakkelijkheid gegund (en de juiste pad) heeft (aangewezen), wenst Hij dat jullie Hem (met alle respect) verheven. Door al deze uit te voeren (alle vormen van afgoderij verlaten, alleen Hem dienen dan) hebben jullie je dankbaarheid aan Hem getoond.

Koran is niet in een keer voltooid maar gelang naar omstandigheden en tijd zijn de verzen en hoofdstukken (soera’s) in delen neergedaald, geopenbaard. Deze situatie heeft geleid tot makkelijk onthouden en om makkelijk begrijpen mogelijk gemaakt en in dagelijkse leven toe te passen.
Koran is de laatste Goddelijke Boek. Hierna zal geen boeken meer komen. De wetten in de Koran zal geldig blijven tot de Wereld zal vergaat, en de inhoud zal nooit veranderen.
De voorgaande boeken waren gekomen voor een bepaalde tijd en voor een bepaalde volk.
Koran is een Boek dat gekomen is voor de hele mensheid en niet voor een volk zoals bij zonen van Israël het geval was. Komt in alle eeuwen de behoeftes na en zit vol met waarheden en diepzinnigheid…”Koran, H. Groeperingen (al Ahzab) 40: “…Hij is alleen de Profeet van Allah en is de laatste van de profeten
Koran vernietigt alle goddelijke wetten in de voorgaande boeken, dus zijn de boeken ongeldig verklaard en alle wetten van die boeken zijn opgenomen in de Koran.

De relatie van de vroegere Profeten met Koran (de woorden van Allah)
De relatie van de vroegere Profeten met de Islam
a) Aan alle gezonden profeten is de Islam als een geloofssysteem gegeven zondermeer.
In de Koran; De Rund (al Bakara) 130. (In dit geval) Wie is er zo dwaas (en het gezonde verstand kwijt geraakt) dan diegenen die de rug toekeren van Abraham ‘s levensbeschouwing (geloofssysteem, ideologie dat volledig gezuiverd is van sjierk en alle rommel daarvan). Ongetwijfeld hebben Wij Abraham op deze aarde gekozen (als een profeet wegens zijn verantwoordelijke, oprechte gedrag). Ook in het hiernamaals zal hij tussen de goeden (dienaren) bevinden (die net als hem volgens de doel van het bestaan een leven leidden en naast Allah niets of iets als een god aannamen en alle vormen van afgoderij op de grond smeten en de volgelingen die dienen dat op dezelfde wijze te doen).

131. Want toen zijn Rab tegen hem zei: “Onderwerp je (wees moslim, voer mijn bepalingen op)”, (gaf) hij (als antwoord): “Ik onderwerp me (zonder twijfel volledig, innig uit hart) tot de Rab van het universum (en zal een verantwoordelijke leven leiden dat volgens de doel van het bestaan zal zijn).

132. Abraham adviseerde (beval) dit (geloofssysteem) ook aan zijn zonen (Ismael en Isaac). Ook Jacob (adviseerde op dezelfde wijze zijn zonen dezelfde geloofssysteem aan te nemen dat hij van zijn opa Abraham meekregen had en zei):”Mijn zonen! Allah heeft voor jullie deze (Islamitische) levensbeschouwing (Tawhied geloofssysteem) gekozen. (Daarom, zolang jullie leven neem deze tawhied geloofssysteem aan en) Verlaat deze wereld als een moslim (tot jullie laatste adem).”

133. (O Joden en christenen! Daarom) Waren jullie (destijds persoonlijk) erbij toen Jacob op sterftegebed lag en al zijn zonen verzamelde en toen vroeg: “(O mijn zonen! Vertel mij eens) Wie zullen jullie na mijn sterfte aanbidden”, (als reactie) zeiden zij: “Wij zullen uw God (Allah) en de enige ware God dat Abraham, Ismael en Isaac aanbaden (als de enige God en zullen absoluut geen afgoderij plegen). (Laat staan dat) Wij zijn innig uit hart tot Hem onderworpen (moslims, en wij zullen ons wil en lusten niet vergoddelijken!). (Aangezien en ongetwijfeld waren jullie joden er toen niet bij toen dit gesprek plaatsvond. Maar, hoe durven jullie dan te beweren dat jullie geloofsovertuiging dezelfde en gelijk is dan hun? Is dit geen belastering tegen jullie voorouders?!)

134. Zij waren volkeren, het is verleden tijd. (Jullie voorouders Abraham, Ismael, Isaac, Jacob, Mozes… en vele Israëlische zonen zijn gestorven en hebben zijn hun beproeving doorstaan en nu zijn jullie aan de beurt om beproefd te worden; verspil je leven niet met verhalen te maken van de geschiedenis, waarvan de meeste later door jullie eigenhandig geschreven zijn, maar haal lessen uit over de gemaakte fouten wat in het verleden is gebeurd en vervul je plicht op een juiste wijze, en wel door nu de goddelijke openbaringen dat Muhammed ontvangt je te onderwerpen, want het komt van dezelfde bron af waarvan jullie voorouders ook openbaringen ontvingen.) (Daarom, kijk voor je, kijk naar je eigen toekomst, want) Wat zij gedaan hebben behoort tot hen (goed of slecht), en wat jullie gaan doen behoort tot jullie. Jullie zullen niet verantwoordelijk worden over wat zij allemaal gedaan hebben (en daarom zijn jullie ook niet bevoorrecht wegens hun, het heeft geen enkel nut om over je voorouders op te scheppen met de gedachte om bevoorrecht te voelen want daarmee zullen jullie geen enkel baat van hebben, immers ieder is verantwoordelijk over zichzelf en niet over zijn voorouders).