Verhevenheid


Allah heeft de smeekgebed van zijn dienaar Abraham die uit harte Allah als de enige God achtte, tegemoet gekomen, waarbij hij wilde dat de generatie na hem ook Allah op een juiste manier moesten dienen.
Allah heeft dit geaccepteerd en de eerwaardige Jacob (Israël) is de nakomeling van hem (vrede zij met hen). En zo zijn er nakomelingen ontstaan en wegens hun goede diensten zijn ze gekozen boven de andere volkeren.
Echter, Allah vermeld er wel bij dat wanneer ze het verbond niet zullen nakomen, als overtreders zullen worden gezien en het verbond beëindigd zal worden en dus de verhevenheid uit die volk niet meer van toepassing meer zal zijn.
Als we opletten zegt Allah, dat de tirannieën, despoten de boosdoeners zullen worden uitgesloten, dus diegene die Allah niet juist dienen worden omschreven als een tirannie, deze waarschuw vermeld ook Mozes in zijn toespraak. Allah zal iedereen hoog houden die op een oprechte manier Allah dienen, de Islam als een geloofssysteem aanhouden, als het niet in deze wereld gebeurt dan zal het zeker in het hiernamaals gebeuren.
Laten we verder gaan met het onderwerp gekozen zijn boven andere volkeren of verhevenheid.

Aangezien de eerwaardige Mozes een mens is had hij gewild met wie hij sprak, maar later wist hij zijn fout. Omdat de eerwaardige Mozes de enige profeet is met wie Allah gesproken heeft, was hij verheven boven andere volkeren (mensen), dus is dit gebeurtenis speciaal voor hem van toepassing. Hier kunnen we niet uithalen dat alle Israëlieten verheven zullen blijven boven andere volkeren (mensen).
Stel dat het zo is, de verhevenheid kan lange tijd duren maar ook korte tijd, het kan veranderen gelang de omstandigheden, dus is het periodiek en veranderlijk, duurt niet eeuwig. Hoe dan ook, deze verzen laten duidelijk zien dat het alleen met de eerwaardige Mozes te maken heeft (vanwege de bovenstaande reden).

Rund  al Bakara 143; Toen Mozes op de vastgestelde tijd en plaats aankwam sprak  Rab met hem. Op dat moment zegt Mozes “O mijn Rab”, “laat U zelf aan mij zien zodat ik U kan zien.”

Allah vermeld:” Mij zal je absoluut niet kunnen zien! Als je deze waarheid wilt weten kijk dan naar die berg (nu zal Ik Mijn machtigheid tegen die berg laten zien); als die berg onveranderd op zijn plaats staat dan zal je Mij kunnen zien(!) En de Rab heeft Zijn machtigheid tegen die berg laten zien waardoor de berg helemaal vernietigd werd. Door de angst valt Mozes flauw; en komt weer bij:” O mijn Rab (Allah) ! U bent verre van alle gebrekkigheden, U bent de Superieur! Ik vraag om Uw vergiffenis en doe berouw tot U! Ik ben de eerste innig uit hart gelovige dat U absoluut niet met blote ogen gezien kan worden.”

144. (Allah geeft als antwoord):”O Mozes! Ik heb aan jou de verzen geopenbaard en daadwerkelijk met je gesproken. Op deze wijze heb Ik jou onder de mensen op een ongekende positie verheven. Houd je nu strikt vast aan de wetten van wat er is geopenbaard en laat je dankbaarheid zien over de goedheid dat Ik je gegeven heb!”


Laten we in de Thora kijken.
Genesis 12:

  1. De HEERE nu had tot Abram gezegd: Ga gij uit uw land, en uit uw maagschap, en uit uws vaders huis, naar het land, dat Ik u wijzen zal.
  2. En Ik zal u tot een groot volk maken, en u zegenen, en uw naam groot maken; en wees een zegen!
  3. En Ik zal zegenen, die u zegenen, en vervloeken, die u vloekt; en in u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden.
  4. En Abram toog heen, gelijk de HEERE tot hem gesproken had; en Lot toog met hem; en Abram was vijf en zeventig jaren oud, toen hij uit Haran ging.
  5. En Abram nam Sara, zijn huisvrouw, en Lot, zijns broeders zoon, en al hun have, die zij verworven hadden, en de zielen, die zij verkregen hadden in Haran; en zij togen uit, om te gaan naar het land Kanaan,
    en zij kwamen in het land Kanan.
  6. En Abram is doorgetogen in dat land, tot aan de plaats Sichem, tot aan het eikenbos More; en de Kanaanieten waren toen ter tijd in dat land.
  7. Zo verscheen de HEERE aan Abram, en zeide: Aan uw zaad zal Ik dit land geven. Toen bouwde hij aldaar een altaar den HEERE, Die hem verschenen was.
    Laten we ons nu afvragen; wordt er bedoeld met gekozen zijn en gezegend zijn of verheven zijn, de Joden, of de volkeren die de geloofssysteem van de eerwaardige Abraham volgen en naleven?
    De vermelding in de Thora “En Ik zal zegenen, die u zegenen en In u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden”  houdt dit dan niet in dat de voorwaarde om door Allah gekozen en gezegend zijn boven andere volkeren, dat wanneer de eerwaardige Abraham groot wordt beschouwd en zijn pad en zijn geloofssysteem Islam wordt gevolgd door zijn volgelingen?
    Bovendien wordt er gezegd dat deze gronden aan jouw afstammelingen gegeven zullen worden, er wordt dus niet gezegd dat het aan de Israëlieten gegeven zal worden, immers Ismael stamt ook van Abraham af.

    Uit deze vermeldingen kunnen we afleiden dat vanuit de eerwaardige Abraham en door zijn generatie veel volkeren op de aarde zullen zijn en de verheven zullen worden beschouwd zolang de regels, de Islam de enige geloofssysteem van Almachtige God nageleefd wordt, zoals eerwaardige Profeet Abraham leefde.
    Andere verzen uit de Thora:
    Genesis 17:
  8. Mij aangaande, zie, Mijn verbond is met u; en gij zult tot een vader van menigte der volken worden! 5. En uw naam zal niet meer genoemd worden Abram; maar uw naam zal wezen Abraham; want Ik heb u gesteld tot een vader van menigte der volken.
  9. En Ik zal u gans zeer vruchtbaar maken, en Ik zal u tot volken stellen, en koningen zullen uit u voortkomen.
  10. En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.
    Uit deze citaten vooral uit de vierde en vijfde citaat, blijkt dat hij voor meerdere volkeren een aartsvader zal zijn en niet alleen van de Israëlieten.

    Het wordt heel duidelijk vermeld dat de voortzetting niet alleen uit de Israëlieten (via de zoon Isaac-Jacob) zal gebeuren.
    De verhevenheid (groot zijn) heeft te maken met de ethieke waarden van de mens of van het volk. Van een volk dat geen ethieke waarden heeft en talloze negatieven in zich heeft kun je niet spreken over verhevenheid.
    Als een volk (of gemeenschap) economisch goed heeft en welvarend is, wil niet zeggen dat de volk ook groot ethiek (fatsoensnormen) waarden heeft.
    Als we in de geschiedenis kijken, komen we te weten dat in de tijd van de eerwaardige David groot waren geworden en in de tijd van de eerwaardige Salomon het hoogtepunt was bereikt en dus verhevenheid van toepassing was.
    Wanneer, in de breedste zin van het woord, afgedwaald waren van Thora, verhoudingsgewijs zijn ze natuurlijk ook ver van Allah geworden (de wetten niet nagekomen, de geloofssysteem Islam van Abraham niet gevolgd zoals het had moeten zijn).
    Natuurlijkerwijze worden diegene verheven die de wetten van Allah ook naleven, deze worden moemins of Takwa bezitters genoemd. Dit was ook voor de Israëlieten van toepassing. De betekenis van gekozen boven andere volkeren heeft met dit te maken.
    Op deze manier zijn ze op de aarde verspreid geleefd en vele tijden later zijn ze gevestigd in Judea (Palestina) en Allah heeft voor de laatste keer uit Israelieten, Jezus als profeet gekozen en gaf Israëlieten nog een keer de kans zich te herstellen en Allah op een juiste wijze te dienen.
    Ondanks alles, is er uit hen een profeet gekozen. Op een wonderlijke manier is de eerwaardige Jezus geboren zonder vader.
    De eerwaardige Jezus was voor hen een beproeving zoals vele malen de Israelieten beproevingen doorstaan hadden en meestal de beproevingen niet goed doorstaan.

Allah is Barmhartig en Genadevol.