Sjierk (deelgenoot toekenning aan Allah)


Wat is sjierk (vereenzelviging, deelgenoot toekenning, gelijk zien met anderen)?

Sjierk:

Arabisch betekent het; deelgenoot, partner, vereenzelviging, gelijk beschouwen als. Diegenen die sjierk plegen worden moesjrieks genoemd. In de Islamitische betekentis: aan Allah deelgenoten laten toekennen/toeschrijven, Zijn goddelijke eigenschappen aan anderen geven, Zijn goddelijke eigenschappen met anderen laten deelnemen, anderen, dingen, ego met Allah gelijk zien, Zijn eigenschappen met anderen laten vereenzelvigen.

Sjierk is dus meer goden dan één god accepteren.

Soorten van sjierk;
De grootste sjierk;
Het aanbidden van iets alsof het een gelijksoortigheid van Allah is, het gehoorzamen voor hem alsof het een god is, de bevelen (wetten) gelijksoortig vinden van hem en van Allah en zo vereenzelvigen, of dat ding geldig bevinden dan de wetten van Allah. In sommige gevallen erin geloven dat de wetten van Allah niet van toepassing is, komt op hetzelfde neer.
Omdat die persoon, bewust of onbewust, de voorkeur geeft de wetten te hanteren wat hij nodig vindt in plaats van de wetten van Allah, pleegt hij sjierk (vereenzelvigt hij, anderen de eigenschap van Allah geven).
Ongetwijfeld is dit met een woord, de een van de zwaarste sjierk, waardoor hij op deze manier uitgesloten wordt van de Islam (Islam is een gezamenlijke geloofssysteem van alle Profeten), en wanneer hij op deze manier doodgaat, zal die voor eeuwig als een moesjriek in de Hel blijven (God behoede ons).
Deze sjierk heeft ook soorten;
Sjierk in de gehoorzaamheid; sjierk in de besluit en bepalingen en de soevereiniteit.
Het accepteren van andere besluit en bepalingen (wetten) in plaats van het accepteren van de wetten van Allah, erin geloven dat deze legitiem zijn of deze hoog vinden en meer richtingen biedt dan de wetten van Allah.
De soevereiniteit en de wetten (besluit en bepalingen enz. ) is een recht van Allah. Geen enkel wezen heeft het recht de soevereiniteit ( rechtshoogheid) in handen te nemen, de mens is geen dienaar van een dienaar, maar is een dienaar dat de wetten van Allah dient uit te voeren.
In de Koran;

(Jozef) Zegt: “O mijn gevangenis vrienden! (Nu vraag ik aan jullie, denk eens over na) Is het hebben (en geloven) van verschillende Rabs (onder verschillende namen) veel beter, of het geloven in één Allah dat (met Zijn grenzeloze kennis) alle wezens onder Zijn controle heeft?!

Datgene wat jullie buiten Allah andere aanbidden (door ze te gehoorzamen en te erkennen), bestaan uit namen dat door jullie en jullie voorouders zijn verzonnen. Allah heeft geen enkel bewijs over hen neergedaald (en ook geen enkel bevoegdheid gegeven hierover). (Luister goed) Het oordeel (bepalen betreffende geloof, levensbeschouwing en alles eromheen) behoort tot Allah. (Omdat Hij de Schepper en de ware God is heeft Hij enkel het recht en de bevoegdheid om over de mensen te bepalen welke levensbeschouwing zij moeten aannemen om te aanbidden). (Want) Hij heeft bevolen niemand buiten Hem te aanbidden. De enige juiste levensbeschouwing is dit (de Islam), echter de meeste mensen weten dit niet.”(Jozef, yoesof 40 )

Zoals het uitvoeren van ongeoorloofde praktijken dat door sommige godsdienstgeleerden geoorloofd wordt gezien, wat door Allah als een opstand beschouwd wordt, en achter hun gaan, komt op hetzelfde neer.
“Zij (joden, christenen) hebben naast Allah hun geleerde (religieuze) mannen en hun monniken tot Rab genomen (en doen wat zij zeggen). En ook de Messias, de zoon van Maria, hoewel hun was bevolen alleen de enige God Allah te dienen (en alle vormen van afgoderij moesten verwerpen). (Allah is de enige ware God dat verdient gediend te worden aangezien Allah de Eigenaar is van alles). (Let op!) Er is geen God naast Hem (om gediend te worden).
Hij is verheven boven wat zij met Hem vereenzelvigen (door aan anderen de goddelijke eigenschappen van Allah toe te kennen, op deze anderen met Allah vereenzelvigen)’ (Berouw, at Towbe 31)


Bevelen en verbieden is alleen het recht van Allah.

Ongetwijfeld heeft jullie Rab de hemelen en de aarde in zes etappes (processen) geschapen, al het geschapene is aan Hem onderworpen en heeft de absolute soevereiniteit gesticht. Zo’n Rab, Hij die de nacht als het ware als een deken op de overdag heeft verspreid. De overdag volgt alsmaar de nacht. Ook de zon, de maan en de sterren handelen volgens Zijn oordeel (en wijken niet van hun eigenschap af). (Besef wel) Het creëren (schapen), ook het besturen (wetten maken) wat gecreëerd is heeft Hij recht op (absolute bevoegdheid en de absolute autoritair over alles inclusief mensen is Allah de enige Bestuurder). De Rab der werelden is absolute opperste, guller dan gulst. ( Hoge Muren, al Araf 54 ).
“Voorwaar, van Hem is de schepping en het gebod” is een duidelijke bewijs dat deze recht nooit aan een ander mag worden toegeschreven dan Allah.