Kenmerken van Profeten?


Profeten zullen ook verantwoording afleggen;

  1. Gegarandeerd zullen Wij de volkeren waarvan er profeten werden verzonden verhoren (“Hoe hebben jullie gereageerd tegen de verkondiging van de profeten?”) Intussen zullen Wij ook aan de profeten vragen (“Hebben de mensen waarvan je bij hoorde, over verkondigingen dat jullie openbaar maakten met innig geloof en onderwerping tegemoetgekomen?”).
  2. En dan zullen Wij alles wat die mensen hebben gedaan een voor een met bewijsstukken vertellen. Want Wij zijn absoluut niet vergetend wat zij hebben gedaan.  (al araaf 7/6-7)


Alle profeten zijn bespot en beledigd;
“(Wanneer de ontkenners weigeren waarom de Koran in Arabische taal is, dan dienen zij goed te weten,) Wij hebben elke Profeet gestuurd met de taal van zijn volk (dat zij spreken) om het begrijpen te vergemakkelijken. (Besef wel) Allah laat diegene dit dat verdient hebben Hij in de afdwaling zitten (omdat zij ontkennen en slechtheid kiezen), en diegenen die dat verdienen naar de juiste pad leiden (omdat deze zonder vooroordeel hun best doen om de waarheid Islam te zoeken). (Want) Hij is Almachtig, al Zijn oordelen en Handelingen zijn (gepast, rechtvaardig, op zijn plaats en) absoluut doeltreffend (over welke onderwerp dan ook)..”( ibrahiem 14/4)


De opdracht van de profeten waren de bekendmakingen;
“35. De moesjrieks zeggen (door naar voren te schuiven dat het een goddelijk lot is over datgene wat zij aan het doen zijn en beschuldigen Allah om van de verantwoording gered te worden en): “Als Allah gewenst had, dan zouden wij en onze voorouders buiten Hem niets hadden aanbeden (en andere wezens niet met Hem gelijk gezien) en (ook) zonder Zijn bevel (bepalingen) niets hadden verboden.” Ook de voorgaanden (ontkenners) voor hen hadden op deze manier gehandeld (en soortgelijke bespottende uitspraken gedaan). (Besef goed!) De profeten hebben niets anders dan alleen de taak om de openbaringen openlijk te verkondigen (en hebben dusgeen taak om de ontkenners, ongelovigen te dwingen om gehoor te geven om te willen geloven, want de keuze ligt bij de mens)?”(an nahl 16/35)
“O boodschapper, verkondig hetgeen u van uw Heer is geopenbaard en indien gij dat niet doet, dan hebt gij Zijn boodschap niet overgebracht. Allah zal u tegen de mensen beschermen. Voorzeker, Allah leidt het ongelovige volk niet.”(al maida 67)

Satan heeft geen invloed op de profeten
“Nooit zonden Wij een boodschapper of een profeet voor u of, wanneer hij (zijn boodschap) verkondigde, kwam de duivel er tussen. Doch Allah doet hetgeen Satan inblaast te niet. Dan bevestigt Allah Zijn woorden en Allah is Alwetend, Alwijs.
Zodat Hij hetgeen Satan inblaast tot een beproeving moge maken voor degenen in wier hart een ziekte is en wier hart verhard is – voorzeker, de onrechtvaardigen zijn in groot verzet.”(Bedevaart, al hadj 22/52-53)

Profeten bewaren wat aan hun is toevertrouwd;

(Diegenen die tijdens Uhud oorlog de strijd staakten en achter de krijgsbuit aangingen met als gevolg de nederlaag, dachten zij dat de Profeet de krijgsbuit zou bemachtigen en de strijdende moemins onrecht aan zou doen? Nee, dit is niet ter sprake!) Dit hadden de moemins eigenlijk moeten weten, want) Er is geen sprake van een ontrouw door een Profeet om de krijgsbuit (na de oorlog niet aan de strijders te geven en) te bemachtigen (of voor zijn familie leden of aan anderen uit te geven). (Laat staan dat!) Wie zoiets doet zal in het hiernamaals met de te bemachtigde dingen verschijnen (bij Allah). (Op die dag) Ieder zal precies krijgen (goed of slecht, paradijs of de hel) inruil voor wat die (destijds op de aarde) gedaan heeft en niemand zal (op geen enkele wijze) onrecht worden aangedaan. (Familie Imraan, Alu Imran 3/161)


Profeten zijn uit mannen gekozen;
109. (O Profeet! Diegenen die weigeren waarom Allah een engel niet als profeet heeft gestuurd, dienen zij te weten) Alle profeten voor jou waren gekozen uit die volk (net als jou in een stad leefde en waren) mannelijke stervelingen aan wie Wij openbaarden (en daarom, waarom verbazen zij zich zo?)

Reizen zij dan niet op aarde zodat zij kunnen zien die voor jullie waren, wat voor een eindresultaat zij (die ongelovige volkeren) hebben meegemaakt (hoe en waarom zij vernietigd zijn)? (Komen zij dan nog steeds niet tot verstand om les uit te halen?) (Besef goed) Voor diegenen die (innig uit hart in Allah geloven en) vrezen (en daarom op de tijdelijk durende aarde voorbereidingen doen om Zijn tevredenheid te winnen) is het hiernamaals (eeuwigdurende) verblijfplaats de allerbeste. (O ontkenners, ongelovigen!) Komen jullie nog steeds niet tot verstand (waar jullie mee bezig zijn)?! ’( Jozef, joesof 12/109)


Bij bekendmakingen eisen de profeten geen enkel betaling van de mensen;
“Destijds had ook de volk van Ad zijn profeet (afgezant) geloochend. Toen broer Eber (Hud) tegen hun zei: “Vrezen jullie niet (tegen de bestraffing van Allah door opstandig gedrag te vertonen)? (Besef wel) Ik ben een vertrouwelijke verzonden profeet (door Allah en daarom dient gehoor gegeven te worden aan mijn woorden). Daarom, vrees (voor Allah) en  gehoorzaam mij (door despotisme en slechtheden te verlaten). In ruil hiervoor (de taak als profetie) vraag ik geen loon (beloning, tegenprestatie) van jullie. Mijn loon krijg ik van mijn Rab der Universum.”(Overleg, as Sjoearaa 26/123-127)