Kenmerken van Profeten?

 

Profeten zijn mensen;
Profeten zijn mensen uit een volk waarvan iedereen hem kent en weet, en het zijn nooit vreemdelingen van buitenaf.
Wanneer de boodschappers kwamen, was de voornaamste belemmering om te geloven van die volk door te zeggen;” 94.Wanneer aan hun een gids komt dat de juiste pad laat zien, is de enige reden wat die mensen belemmert om (in die gids) te geloven, is door te weigeren: “(Terwijl zoveel engelen zijn) Heeft Allah nu een sterfelijke mens gestuurd (net als ons, uit vlees en bloed)?” 

95. (Voeg deze woorden eraan toe tegen die onwetenden en) Zeg: “Als er op aarde engelen verbleven (in plaats van mensen), dan hadden Wij ongetwijfeld (in plaats van een mens) engelen uit de hemel tot een profeet gekozen.“ (Koran al israa 17/94)

20. (O Profeet! Daarom, trek je niets van die ontkenners aan door het zeggen “wat is dit voor een profeet?!”) Alle profeten die voor jou waren gestuurd, aten en dronken, liepen ook op straat. Want Wij testen jullie met elkaar, om te zien (en ook zodat jullie kunnen zien) of jullie wel of geen geduld en vastberaden tonen (bij ontstane problemen). Want jou Heer ziet toch al hetgeen wat er gebeurt. (al forkaan 25/20)


Profeten zijn niet onsterfelijk, het zijn stervelingen;
Net als elk mens aten en dronken ze, trouwden, hadden sommigen kinderen en familie.

Die Profeten, (die voor jouw waren,) waren geen onsterfelijke personen die niets aten (integendeel, zij waren allemaal precies net als jouw, mens van vlees en bloed, zij aten, dronken, trouwden, raakten gewond enz.). (al anbiyaa 21/8)
Profeten waren goede nieuws van blijde tijden en om de hevige pijn lijden in het hiernamaals te herinneren.


Mensen waren een gemeenschap. Allah zond de profeten om het goede nieuws van blijde tijden en te waarschuwen over hevige pijn lijden (in de eeuwige hel).
Allah de Schepper, de Eigenaar van alles, zond aan de Profeten waarin zij leefden,  boeken of geschriften met bepalingen, wetten  van de Schepper Allah instonden, te herinneren om volgens de doel van de schepping een leven te leiden waarin Allah centraal in  het leven moest staan, hoe zij op de wereld Allah moesten dienen en dus alleen Hem als de ware God moesten aannemen, met andere woorden, dat de mensen buiten of naast Zijn wetten,  geen enkel recht hebben om wetten te maken om de mensen te besturen, want aangezien Allah de Schepper de enige Eigenaar is van alles, ook de enige bevoegd hebbende is om Zijn dienaren te besturen. Buiten Zijn wetten, zelf wetten maken wordt door Allah beschouwd als een deelgenoot toekenning met Hem, terwijl Allah Enkel is en geen partners heeft, niets met Hem gelijk is.  Echter diegenen die eerder boek hadden ontvangen, joden en christenen, waren verspreid nadat hun bewijzen waren getoond, puur om het hebzucht en meningsverschillen.


213. Destijds leefden de mensen in één gemeenschap (omdat zij de levensbehoeften met elkaar mogelijk maakten waren zij met dezelfde doel en geloof). (Maar omdat met de tijd door verscheidene baten, verscheidene geloven en beweringen gaan verdedigen zijn er wegens onderling meningsverschillen strijd te boven gekomen). Als gevolg hierdoor heeft Allah profeten gestuurd (aan de volk, gemeenschap waarin zij leefden) om het goede nieuws te geven (aan de moemins met de paradijs) en om (de ontkenners, die geheel of gedeeltelijk ontkennen) mee te waarschuwen. Om  elkaars meningsverschillen (problemen) op een rechtvaardige wijze op te lossen zijn er (door middel van de profeten) boeken (openbaringen) neergedaald. Maar helaas zijn zij na ondanks zoveel heldere openbaringen (Thora en de Bijbel die de juiste waarheid lieten zien) puur wegens jaloezie (en doldriftigheid) betreffende (geloof) geloofsovertuiging van meningsverschillen geraakt en verdeeld in verschillende groeperingen. Als gevolg hiervan heeft Allah (omdat Thora en Bijbel groeperingen discussie en strijdlustige onderwerpen met elkaar maakten) met Zijn Eigen wil de moemins (door de laatste Profeet Muhammed te hebben geaccepteerd) naar die waarheid geleidt waardoor zij (dus de Thora en Bijbel volgelingen, geleerden) van mening verschilden (en daarom hebben de Thora en Bijbel gelovigen de waarheid kwijt geraakt en van de juiste pad afgeweken naar de afgedwaalde egoïstische, jaloezie pad). Want ongetwijfeld leidt Allah diegenen die willen (en alle moeite en de nodige dingen doen, met gezond verstand gebruiken zonder vooroordeel om de goddelijke waarheid te zoeken) naar de juiste pad.”( al bakaraa 2/213)


Profeten willen niet aanbeden worden;
Geen enkel mens zal, nadat hem Boek, wijsheid en profetie is gegeven onmogelijk zeggen;” Laat Allah achterwege, dien mij! Integendeel (zo zullen ze zeggen);” (Wat betreft de christenen, de bewering door te zeggen “Jezus Messias persoonlijk heeft ons bevolen om Jezus als god te accepteren” is niets anders dan een grote lelijke lastering zowel tegen Jezus als tegen de Schepper Allah.) (Dus) Allah geeft iemand openbaringen, geeft bekwaamheid (aan die profeet) om de inhoudelijke betekenis van de boodschap van de openbaring te kunnen begrijpen hoe het in het dagelijkse leven toegepast dient te worden (Hikmah) en de profetie gegeven; en later tegen de mensen zegt: “Dien ook mij (als een god) naast Allah (is dat zo?!”(Natuurlijk niet!) Dit is onmogelijk (dat Jezus of wie dan ook zoiets te zeggen, dit is grote lelijke lastering, hoe durven zij Jezus en zelfs Allah te belasteren en leugens te verzinnen). (Integendeel! Want wat de profeet in werkelijkheid gezegd heeft is) (O de zonen van Israël!) Maar wees een oprechte dienaar (en religieuze individuen) wat jullie uit de (onveranderde delen van de) boek (Thora) lezen en leren en volg de bepalingen op (wat er in staat en dien alleen Allah op een juiste wijze zoals jullie ouders, voorouders aan Allah onder ede hadden beloofd,) (dit) is wat de profeet  zegt (want een andere taak heeft een profeet nooit gehad dan de mensen te waarschuwen om het volk naar de juiste pad te leiden met de openbaringen dat zij van Allah ontvangen).”

Weer adviseert die profeet (en alle profeten) jullie (absoluut) niet om de engelen en de profeten te vergoddelijken. Is het mogelijk dat hij jullie adviseert om te gaan ontkennen nadat jullie je (tot Allah) hebben onderworpen (moslims zijn)?! (Natuurlijk adviseert of beveelt geen enkel profeet dat, immers de profeten zijn door Allah gekozen om het volk uit te nodigen om alleen Allah als de enige God in het dagelijkse leven te dienen en dus om de afgoderij te verlaten) ( al imraan 3/79-80).

Profeten zijn niet in staat uit zichzelf een Wonder te verrichten

(O Profeet! Die ontkenners, moesjrieks, willen niet in jouw geloven) Werkelijk, voor jouw hadden Wij ook vele Profeten (aan hun volkeren) gestuurd (om hen te waarschuwen en volgens de doel van de schepping te leven). Sommigen leringen (verhalen) van hen hebben Wij jouw verteld (wat zij hebben meegemaakt om lessen uit te halen), van sommigen (profeten) niet. (Diegenen die willen dat jij wonder moet verrichten dienen goed te weten) Geen enkel Profeet kan zonder toestemming van Allah wonderen verrichten (pas wanneer Allah dat wil, kan Hij desbetreffende Profeet wonderen laten verrichten, anders nooit!). Wanneer de bevel van Allah komt (om te willen bestraffen), dan zal de recht en rechtvaardigheid verwerkelijken (en niemand kan dit tegenhouden). Dan zullen (de moemins bevrijd worden en) diegenen die achter de afdwaling (ontkenning) aanlopen (en strijd voeren om de ontkenning, sjierk leven voort te zetten om de Islam te verhinderen) verlies lijden (misschien op de wereld maar zeker in het hiernamaals). (moemin 40/78)
Profeten zijn geduldig tegen martelingen, kwellingen, leed;

11-12. Profeten zeggen (als reactie tegen die ontkenners): “Klopt, wij zijn mensen net jullie (uit vlees en bloed, eten, drinken, leven en dood zullen gaan). Maar (dienen jullie wel te weten) Allah gunt (de profetie) aan wie Hij wilt. Bovendien, ook al zijn wij profeten, zonder de wil van Allah kunnen wij geen wonderen laten zien (want ons taak is het verkondigen van de openbaringen en zodra Allah wilt kan Hij ons wonderen laten verrichten en verder hebben wij hierover niets te zeggen). Moemins dienen alleen op Allah te vertrouwen. En bovendien heeft Hij ons laten zien welke pad wij moeten volgen (door gehoor te geven aan de profeet, waarom zouden wij niet in Hem vertrouwen). En natuurlijk zullen wij weerstand bieden tegen jullie martelingen (en allerlei onderdrukkingen dat jullie ons aandoen omdat wij in Hem vertrouwen en geloven)). Diegenen die willen vertrouwen, dienen alleen op Allah te vertrouwen.” ( Ibrahiem 14/12)


Profeten zijn mensen die door Allah op juistheid zijn geleid;
“Dezen zijn het, die Allah juist heeft geleid; volgt daarom hun leiding. Zeg: “Ik vraag u er geen beloning voor. Dit is niets dan een vermaning aan alle volkeren.”( al anaam 6/90)
De reden van de verzonden profeten waren, dat Allah Barmhartigheid vertoond
en dat Allah rechtvaardig is. Zonder te waarschuwen zal Hij de mensen niet straffen of hevig pijn laten lijden. Als Allah het wil, kan Hij ons onmiddellijk straffen doordat wij zondigen, maar met zijn Barmhartige en genadevolle eigenschap stuurde Hij regelmatig profeten om ons te waarschuwen en gunt ons tijd om tot Hem te ondewerpen .

“Allah doet op geen enkele wijze de mensen onrecht aan, maar het zijn de mensen die zichzelf onrecht aandoen.”( yoenoes 10/44)

‘(Allah zal in het hiernamaals vragen:) “O (ongelovige, ontkennende) onzichtbare (vreemdelingen) en mensen gemeenschap! Is er geen profeten tussen jullie gekomen die de verzen verkondigden om jullie te waarschuwden over deze absolute dag dat het zal plaatsvinden (dat er over alles verantwoording afgelegd zal worden)? En zij (antwoorden): “Jawel, wij getuigen in ons nadeel (dat wij werkelijk onterecht zijn geweest en dat er profeten zijn gekomen en al deze waarheden hebben verteld maar wij gaven geen gehoor).” Het tijdelijke aardse leven heeft hun behoorlijk misleid en tijd verspilt en uiteindelijk zullen zij in nadeel op deze wijze tegen zichzelf getuigen (en bekennen) over hun ontkenning.      

(O Profeet!) Dit laat zien dat jouw Rab geen enkel volk in een land (onterecht) vernietigd zolang er geen profeten zijn gestuurd (om hun op de juiste pad te brengen en te waarschuwen waarin zij verkeren). (Straf en beloning vindt plaats na een rechtvaardige beproeving is gedaan) ”(al anaam 6/130-131)