God

Om goed te kunnen interpreteren wat Tawhid ( monotheïstische geloof ) en vereenzelviging ( heiden, veelgoderij, afgoderij ) is, is het verstandig om te weten over het begrip ‘God’ ( Ilah ). Als we dit begrip niet goed weten,
dan is het begrip vereenzelviging moeilijk te begrijpen. Het begrip God, wat in het woord Tawhid is opgeslagen, toont het verschil aan tussen overtuigende geloof ( geloof uit hart ) en veelgoderij ( afgoderij ).

Definitie van god in het Nederlands; Opperwezen, oorsprong en meester van het heelal, door mensen gecreëerd wezen waaraan bovennatuurlijk krachten of eigenschappen worden toegewezen zoals onsterfelijkheid, alwetendheid en onzichtbaarheid. Deze creaties dienen voor diverse doelen, zoals een onzichtbare bescherming tegen vijanden of een verklaring voor de oorsprong van zaken als goed en kwaad, vuur en wind of leven en dood, Almachtige, Heerser, een bovennatuurlijk en volmaakt wezen, dat beschikt over superieure krachten en dat onsterfelijk is.
Een god is een hypothetisch bovennatuurlijke entiteit (iets dat werkelijk bestaat) die door gelovigen beschouwd wordt als de prima causa (de ‘eerste oorzaak’) van het universum, of verantwoordelijk geacht wordt voor bepaalde aspecten van de werkelijkheid, dan wel voor de werkelijkheid als geheel, zoals regeerder, alziende, alwetende, albehoeder, aangeroepene, genadebron, onuitputtelijk in liefde.

Woordelijke betekenis van god; warm krijgen, wennen, iemand erg veel liefde tonen, aangebeden worden door, tot godheid tonen, gewoonlijk, te enthousiast worden voor. Van hetzelfde woord afgestamd uit Arabisch ‘elihe (Ilah=god)’ komt de werkwoord voor als; zich richten tot, te enthousiast zijn, aanbidden tot, verschuilen achter, achterwege houden, wennen.
Definitie van dit begrip wordt vaak gebruikt als; aanbidden tot Hem, alles wat aangebeden wordt tot Hem, meer van Hem houden dan alle andere dingen, buigen voor een heilige wezen. Aangebeden worden, aanbidden tot Hem en alle
godheden die als verheven beschouwd worden, hebben gemeenschappelijke naam als ‘God’ (el ilah).
In de Islamitische begrip is God; aangebeden wordt, aanbidden tot hem. God; recht hebben tot aanbiddend, gediend te zijn, met andere woorden, tegen zijn machtigheid en kracht met een onderdanige houding voor hem buigen en gehoorzaamheid tot Hem tonen, betekent dat een wezen met alles Hem nodig heeft, behoefte heeft aan Hem.
God heeft ook de betekenissen als geheim en mysticisme, hetgeen betekent dat God een wezen is dat onzichtbaar en ontoegankelijk is. God is volgens de Islamitische definitie als betekenis; hij die autoritair is, wetten maakt,
aanbiddend is, gediend word, Hij die ons van levensonderhoud voorziet, ter verantwoording roept, behoefte is tot Hem, zonder Hem is leven niet mogelijk.
Goddelijkheid en autoritair hebben elkaar nodig. Als we het over God hebben, dienen we te denken aan Allah dat wetten voorschrijft voor ons leven, bepaalt de orde en rechten en dat Hij onvoorwaardelijk de overheerser (Baas, Eigenaar) is.
Een mens heeft aanleg van aangeboren (uit natuurlijkheid) dat hij behoefte heeft, bidt en aanbidt, dient wat hoger is dan zichzelf. Elk mens aanbidt iets. Wanneer mensen niet tot Allah aanbidden, wat die van aangeboren is gegeven, dan zal hij de andere goden aanbidden, dienen, hetgeen zal betekenen dat hij veelgoderij zal doen en in ketterij zal belanden.