De reden van het bestaan

God Allah is Barmhartig en Genadevol.
Nadat God Allah de aarde heeft laten ontstaan en daarop gevuld en geregeld heeft, heeft Hij de eerste mens, ook gelijk de eerste profeet geschapen en hem de naam Adam gegeven. Ook zijn partner was geschapen.

Bij het ontstaan van de mens heeft Allah hem ook meegedeeld wat de reden, doel van deze schepping is.
De mens is niet voor niets geschapen. Allah heeft uitgelegd dat de mens Hem moet aanbidden, dienen, dat deze wereld een beproeving is en dat de juiste geloofssysteem/ levensbebouwing de Islam is.
Alleen deze geloofssysteem, levensbeschouwing zal door Allah worden geaccepteerd en we moeten ons dus aan deze levensbeschouwing binden.
Aangezien Allah Zijn geschapen mens, Zijn dienaren goed kent, heeft Hij ook profeten gestuurd om uit te leggen hoe en wie zij moeten dienen. De gekozen profeten waren nooit vreemden, ze waren opgegroeid in dezelfde bevolking en iedereen kent hem.
Op deze wijze zijn er veel boodschappen (openbaringen, verzen) door Allemachtige Schepper Allah aan de gekozen profeten neergedaald om de mensen te herinneren en te leren hoe en wie zij in werkelijk moeten dienen en wat voor leefstijl, levensbeschouwing ze moeten aannemen, zodat de dienaren weten wat juist en onjuist is.
Het nakomen van deze regels is verplicht. Kom je deze regels na dan betekent het dat je God Allah dient op alle vlakken in het leven, Hem vereert, kom je deze regels niet na dan betekent het dat je je eigen wil en verlangen dient, hetgeen afgoderij betekent.
Zolang je de enige geaccepteerde levensbeschouwing Islam van Allah naleeft, dus Islamitische geloofsbelijdenis zuiver houdt en een leven leiden waarvan God Allah van je verwacht en deze daadwerkelijk toepast in de dagelijkse leven, dan aanbidt, dien en vereer je God Allah. Anders dien/vereer je de anderen, je ego, dingen hetgeen betekent dat het nooit door Allah geaccepteerd en erkent zal worden.

(Koran az Zariah 56). (Want) Ik (Allah) heb de djinns (de voor de mens niet zichbare) en de mensen geschapen om (niet voor niets maar) alleen Mij (als de enige ware God) te dienen (en op alle vlakken in het leven aan Mijn bepalingen en wetten moeten onderwerpen, immers dit is de doel van de schepping).