De eerwaardige Abraham

 

De eerwaardige Abraham, is samen met zijn kinderen en enkele aanhangers, verhuist naar Palestina, met de oude naam Kanaan.
Abraham en Lot en enkele aanhangers waren gevestigd in de omgeving van Palestina, wat nu Hebron heet.
Volk van Kanaan ( dus Palestina ), had een traditie dat afgoden dienden.
Abraham heeft de volk geroepen om het afgoden te vermijden, te geloven in de Enige God Allemachtige Allah en de erkende geloofssysteem de Islam na te leven wat overeenkomt met de doel van het bestaan.


Volgens de bronnen heeft Abraham Ismael één van zijn zonen in de omgeving van Mekka gevestigd en zijn zoon Isaac bleef in Kanaan.
Dit staat ook in Koran vermeld, dat Abraham een van zijn zonen in Mekka heeft gevestigd.

Koran Abraham, verz 35-37; (Maar er zijn ook dienaren die dankbaarheid tonen tegenover zoveel gunsten). Destijds, toen Abraham (tot Allah gebed deed nadat hij de Kaba gebouwd had en) zei: “O mijn Rab (Allah)! Maak deze (stad Mekka) regio een veilige plek (zodat de mensen veilig en in vrede kunnen leven door alleen jou aanbidden, dienen zonder enige vorm van afgoderij), houdt mij en mijn kinderen (en mijn nakomelingen, voor altijd) ver om afgod dienaar te worden (om allerlei satanische te doen).

36) O mijn Rab (Allah)! Werkelijk hebben die (afgoden, vergoddelijkte dingen, vergoddelijkte ego) vele mensen (bedrogen, misleid en) van de juiste pad af laten wijken. Wie voortaan mij volgt (door innig uit hart in de tawhied geloof te geloven) dan heeft die samen met mij de juiste pad gevolgd (en is een volwaardige dienaar van U). En wie tegen mij opstandig wordt (door aanhoudend sjierk te plegen ondanks mijn verkondigingen), dan is het aan u de zaak (wat U daarmee doet). Ongetwijfeld bent U erg vergiffenisvol en barmhartig.”

37) “(Abraham zegt verder) “Onze Rab! Werkelijk, sommige van mijn familieleden (zoals mijn vrouw Hadjer en onze zoontje Ismal) heb ik op een droge vallei (waar niets groeit) laten vestigen, dichtbij Beytul Haram (Heilige Huis Kaba). Onze Rab! Dit heb ik gedaan zodat zij de salat op een gepaste wijze uitvoeren (onderdanig, oprecht innig uit hart en dat zij altijd aan Uw Grootheid denken en een leven leiden volgens de doel van de schepping). Laat voortaan de harten van de mensen interesse doen opwekken naar hun (en laat de mensen van deze plek houden zodat zij massaal naar toe stromen). Voorzie hen van levensonderhoud met (verschillende soorten) producten zodat zij dankbaarheid tonen (aan U)”

Echter, later is de zoon van de eerwaardige Isaac, de eerwaardige Jacob, verhuist naar Egypte.
Na de gevangenschap van eerwaardige Jozef, hadden de zonen van Jacob een tijdje in rust en vrede geleefd toen hij de leiding had van de schatkist van het rijk.
Echter, de situatie van de zonen van Jacob werden na een tijdje veranderd in Egypte.
Ze werden onder groot druk gezet door de regime van Farao. In deze tijd krijgt Mozes van Allah de Profeetschap en werd hem bevolen dat de zonen van Jacob Egypte moesten verlaten en om de Farao tot de Islam uit te nodigen. Mozes ging naar Farao om te vertellen dat hij de afwijkende geloofssysteem moest verlaten om zo tot Allah te dienen en dat hij samen met de Israëlieten weg wilde. Farao was een tirannie, despoot met handen vol bloed en liet de zonen van Jacob als een slaaf zware werk doen.
Hij beviel dat alle Israëlische jongens gedood moesten worden. Zulk tirannieke,despotische handelingen duurde voort. Als een vijand gaf hij een antwoord tegen Mozes, nog erger en zei; als gelovigen in Mozes, dit Islam geloof niet zouden verlaten, werden ze bedreigd dat ze dan kruisgewijs met handen en voeten zullen worden gesneden.’
Ondanks dat Farao geen toestemming gaf, verlieten Mozes en dus de zonen van Jacob Egypte met de wil en de wonderen van Allah.